Skip to content

Arto Nieminen, COO, Nordic BIM Group: Laadukkaalla suorahaulla parempaa ymmärrystä osaajamarkkinasta

Arto Nieminen, COO, Nordic BIM Group: Laadukkaalla suorahaulla parempaa ymmärrystä osaajamarkkinasta

Arto Nieminen, COO, Nordic BIM Group: Laadukkaalla suorahaulla parempaa ymmärrystä osaajamarkkinasta

 

Nordic BIM Group on rakennusalan älykkäisiin ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut yritys. Yritys luo asiakkaille kilpailuetua digitaalisen työskentelyn avulla. Choicen asiakkaaksi Nordic BIM Group tuli vuonna 2021, kun COO Arto Nieminen rekrytoi organisaatioon myyntijohtajaa. Tiedossa oli, että edessä ei ole helpoin rekrytointi.

"Kyseessä oli haastava haku. Totesimme, että suorahaku on päivänselvä tapa lähteä kartoittamaan kandidaatteja tehtävään."

A. Nieminen

Prosessi lähti liikkeelle tarpeen ja osaajamarkkinan kartoituksesta

“Toimimme tietomallinnuksen parissa ja osaajia on alallamme vähän. Haimme myyntijohtajaa kiinteistönjohtamiseen ja sen softaan liittyviin palveluihin. Tarpeemme oli kokenut senior-tason osaaja, joten oikean henkilön tavoittamista piti todella suunnitella etukäteen. Kyseessä oli siis alusta asti haastava haku. Choicen kanssa keskusteltuamme totesimme, että suorahaku on päivänselvä tapa lähteä kartoittamaan kandidaatteja tehtävään.”, Nieminen kertoo.

Choice lähti koostamaan ja tavoittamaan potentiaalisista henkilöistä koostuvaa listaa. Julkista ilmoitusta rekryyn ei tehty, vaan toteutus tehtiin puhtaasti suorahakuna. Niemisen mukaan ulkopuolinen apu ja rekrytoinnin ulkoistaminen oli päivänselvää, kun rekrytointia suunniteltiin:

“Nämä ovat raskaita ja aikaa vieviä prosesseja tehdä itse, eikä niitä voida viedä aina yhtä laadukkaasti maaliin”, Nieminen toteaa. 

"Choicella oli vahva halu viedä prosessia eteenpäin, ja he omalla sitoutuneisuudellaan tekivät hankkeesta erittäin tehokkaan."

A. Nieminen

Läpinäkyvä viestintä ja proaktiivisuus laadun mittareina

Prosessin alkupalaverissa käytiin läpi Nordic BIM Groupin tarpeita, ja listattiin asioita liittyen osaajaprofiiliin. Myös muutama nimi nostettiin esiin, ketä halutaan lähteä lähtökohtaisesti kontaktoimaan. Prosessi oli osapuolille sujuva ja Niemisen mukaan Choicen puolelta proaktiivinen.


“Choicella oli vahva halu viedä prosessia eteenpäin, ja he omalla sitoutuneisuudellaan tekivät hankkeesta erittäin tehokkaan. Erityisen tyytyväinen olen viestintään – se oli läpi yhteistyön avointa, tasapuolista, ja palveluhenkistä. Myös kandidaatti antoi palautetta, että rekrytointiprosessissa viestintä oli todella läpinäkyvää. Tietty jämäkkyys auttoi meitäkin aktivoitumaan aina tietyissä vaiheissa.”, Nieminen kertoo.

Rekrytoinnin haastatteluvaiheeseen löytyi useampikin potentiaalinen kandidaatti, joista muutama oli Choicen itse ehdottamia.

“Me olimme sivuuttaneet jotkut kandidaatit paperien perusteella, mutta Choice nosti sieltä muutaman tosi motivoituneen ja innokkaan henkilön. Noita asioita kun ei voi lukea CV:stä. Oli arvokasta saada Choicelta näkemystä siitä, ketkä vaikuttavat sitoutuneimmilta tähän rooliin. Choicella oli tähän hyvää näkemystä.”, Nieminen toteaa.

Välitön lisäarvo, jota Nieminen koki prosessista saavansa säästyneiden resurssien lisäksi, oli lisääntynyt ymmärrys alan osaajamarkkinasta:

“Jos lähtisimme vastaavaan prosessiin uudelleen, tietäisin välittömästi mitä olemme hakemassa ja mikä on markkinatilanne sekä -arvo osaajien keskuudessa. Lisäksi opimme omista houkuttelutekijöistä ja siitä, millä erottaudumme kilpailijoista osaajien keskuudessa.”

Yhteistyöhön Choicen kanssa Nieminen lähtisi, ja lähtikin nopeasti uudestaan:

“Ei mennyt kauaa, kun aloitimme uuden rekrytoinnin Choicen kanssa. Choicen valtti on ehdottomasti hyvä palvelu, kilpailukykyinen hinta ja laadukas prosessi, sekä viestintä, josta aiemminkin mainitsin. Lisäksi voin täysin luottaa yrityksessä työskenteleviin asiantuntijoihin ja se helpottaa omaa työtäni. ” Nieminen toteaa.

“Prosessi meni meidän näkökulmasta erinomaisesti.”, Nieminen toteaa.


Ota yhteyttä

Ville-Mikko Korkka

CEO

Tutustu