Asiakaskokemukset
Rekrytoinnit

Arto Nieminen, COO, Nordic BIM Group: Laadukkaalla suorahaulla parempaa ymmärrystä osaajamarkkinasta

Nordic BIM Group on rakennusalan älykkäisiin ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut yritys. Yritys luo asiakkaille kilpailuetua digitaalisen työskentelyn avulla. Choicen asiakkaaksi Nordic BIM Group tuli vuonna 2021, kun COO Arto Nieminen rekrytoi organisaatioon myyntijohtajaa. Tiedossa oli, että edessä ei ole helpoin rekrytointi.

”Kyseessä oli haastava haku. Totesimme, että suorahaku on päivänselvä tapa lähteä kartoittamaan kandidaatteja tehtävään.”

A. Nieminen

Prosessi lähti liikkeelle tarpeen ja osaajamarkkinan kartoituksesta

“Toimimme tietomallinnuksen parissa ja osaajia on alallamme vähän. Haimme myyntijohtajaa kiinteistönjohtamiseen ja sen softaan liittyviin palveluihin. Tarpeemme oli kokenut senior-tason osaaja, joten oikean henkilön tavoittamista piti todella suunnitella etukäteen. Kyseessä oli siis alusta asti haastava haku. Choicen kanssa keskusteltuamme totesimme, että suorahaku on päivänselvä tapa lähteä kartoittamaan kandidaatteja tehtävään.”, Nieminen kertoo.

Choice lähti koostamaan ja tavoittamaan potentiaalisista henkilöistä koostuvaa listaa. Julkista ilmoitusta rekryyn ei tehty, vaan toteutus tehtiin puhtaasti suorahakuna. Niemisen mukaan ulkopuolinen apu ja rekrytoinnin ulkoistaminen oli päivänselvää, kun rekrytointia suunniteltiin:

“Nämä ovat raskaita ja aikaa vieviä prosesseja tehdä itse, eikä niitä voida viedä aina yhtä laadukkaasti maaliin”, Nieminen toteaa. 

”Choicella oli vahva halu viedä prosessia eteenpäin, ja he omalla sitoutuneisuudellaan tekivät hankkeesta erittäin tehokkaan.”

A. Nieminen

Läpinäkyvä viestintä ja proaktiivisuus laadun mittareina

Prosessin alkupalaverissa käytiin läpi Nordic BIM Groupin tarpeita, ja listattiin asioita liittyen osaajaprofiiliin. Myös muutama nimi nostettiin esiin, ketä halutaan lähteä lähtökohtaisesti kontaktoimaan. Prosessi oli osapuolille sujuva ja Niemisen mukaan Choicen puolelta proaktiivinen.


“Choicella oli vahva halu viedä prosessia eteenpäin, ja he omalla sitoutuneisuudellaan tekivät hankkeesta erittäin tehokkaan. Erityisen tyytyväinen olen viestintään – se oli läpi yhteistyön avointa, tasapuolista, ja palveluhenkistä. Myös kandidaatti antoi palautetta, että rekrytointiprosessissa viestintä oli todella läpinäkyvää. Tietty jämäkkyys auttoi meitäkin aktivoitumaan aina tietyissä vaiheissa.”, Nieminen kertoo.

Rekrytoinnin haastatteluvaiheeseen löytyi useampikin potentiaalinen kandidaatti, joista muutama oli Choicen itse ehdottamia.

“Me olimme sivuuttaneet jotkut kandidaatit paperien perusteella, mutta Choice nosti sieltä muutaman tosi motivoituneen ja innokkaan henkilön. Noita asioita kun ei voi lukea CV:stä. Oli arvokasta saada Choicelta näkemystä siitä, ketkä vaikuttavat sitoutuneimmilta tähän rooliin. Choicella oli tähän hyvää näkemystä.”, Nieminen toteaa.

Välitön lisäarvo, jota Nieminen koki prosessista saavansa säästyneiden resurssien lisäksi, oli lisääntynyt ymmärrys alan osaajamarkkinasta:

“Jos lähtisimme vastaavaan prosessiin uudelleen, tietäisin välittömästi mitä olemme hakemassa ja mikä on markkinatilanne sekä -arvo osaajien keskuudessa. Lisäksi opimme omista houkuttelutekijöistä ja siitä, millä erottaudumme kilpailijoista osaajien keskuudessa.”

Yhteistyöhön Choicen kanssa Nieminen lähtisi, ja lähtikin nopeasti uudestaan:

“Ei mennyt kauaa, kun aloitimme uuden rekrytoinnin Choicen kanssa. Choicen valtti on ehdottomasti hyvä palvelu, kilpailukykyinen hinta ja laadukas prosessi, sekä viestintä, josta aiemminkin mainitsin. Lisäksi voin täysin luottaa yrityksessä työskenteleviin asiantuntijoihin ja se helpottaa omaa työtäni. ” Nieminen toteaa.

“Prosessi meni meidän näkökulmasta erinomaisesti.”, Nieminen toteaa.

Voimmeko olla avuksi? Pyydä näkemys tai tarjous. 

Kiinnostuitko yhteistyöstä tai haluatko ymmärtää enemmän työnantajakuvalähtöisestä rekrytoinnista? Jätäthän yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä kahden arkipäivän sisällä. Akuuteissa osaajatarpeissa kannattaa soittaa suoraan ammattilaisimme. Yhteystiedot löydät täältä. 

Tutustu myös

  • Aki Hakkarainen, Rejlers Finland Oy: ”En suosittele Choicea kilpailijoillemme.”

    Rejlers Finland on Pohjoismaiden suurimpia ja nopeimmin kasvavia teknisen alan asiantuntijaorganisaatioita. Työntekijät ovat tärkeä osa Rejlersin kasvua ja kehittymistä. Choice toteutti vuonna 2021 Rejlersille EB-konseptoinnin ja rekrytointeja.
  • Antti Kirjavainen, CEO, Recover Nordic Finland: ”Konsernin muissa maissa on herätty benchmarkkaamaan Suomen tekemistä.”

    Recoverin ja Choicen yhteistyö alkoi joulukuussa 2020, kun Recoverille tuli tarve löytää uusia osaajia kasvunsa tueksi. Recover lähti etsimään rekrytointikumppania, mutta löysi kokonaisvaltaisen työelämäkumppanin, Choicen. 
  • Elise Wuokko, Human Resources Specialist, Talenom Oyj: ”Choice on kumppani, joka on kuin työkaveri.”

    Talenom lähti yhteistyöhön Choicen kanssa löytääkseen potentiaaliset osaajat tiiminsä. Choicen ja Talenomin yhteistyö koostuu rekrytointien tukemisesta taktisen rekrytointimarkkinoinnin keinoin sekä systemaattisesta työnantajamielikuvan kehittämisestä sisällöntuotannon ja digimarkkinoinnin avulla.
  • Henkilöstövuokraus ratkaisu määräaikaiseen rekrytointitarpeeseen – Case Sulava

    Sulavalla oli tarve määräaikaiseen vanhempainvapaan sijaisuuteen markkinoinnin asiantuntijan rooliin. He kartoittivat eri vaihtoehtoja rekrytoinnin ulkoistamisesta sen hoitamiseen itse ja päätyivät lopulta henkilöstövuokraukseen Choicen kautta.
  • Houkutteleva rekrytointiprosessi asiakkaan yrityskulttuurilla – Case Faros & Com

    Asiakkaallamme Faros & Comilla oli akuutti tarve toteuttaa kesän korvilla korvaushaku myyjän positioon. Rekrytoitava rooli ei ollut rekrytoinnin näkökulmasta helpoin, sillä se sisälsi tavoitteellista uusasiakashankintaa, joka on työnkuvana yleisesti haastava.