Elina kytömaa siirtyi vahvistamaan Choicen rekrytointitiimin osaamista

Moderni rekrytointi / Uutiset

Kerro hieman taustastasi ja osaamisestasi?

Minulla on reilun viiden vuoden kokemus HR:stä ja rekrytoinneista. Siirryin Choicelle asianajoalalta, jossa työskentelin pääasiassa nuorten osaajien houkuttelun ja sitouttamisen parissa rekrytoinnin, rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan kehittämisen osa-alueilla. Innostun keskusteluista ja kohtaamisista ihmisten kanssa, ratkaisujen etsimisestä, jokapäiväisestä oppimisesta ja jatkuvasta kehittämisestä. 

Työssäni minulle tärkeitä asioita ovat erityisesti laadukas hakijakokemus, työnantajamielikuvan kehittäminen sekä yrityskulttuuriin liittyvät teemat. Vapaa-ajalla nautin muusiikin harrastamisesta, esimerkiksi laulaen ja soittaen pianoa sekä aktiivisesta arjesta ystävien ja perheeni kanssa.

Miten sinä ja Choice kohtasitte?

Kiinnostuin EB:stä heti rekrytointiurani alkutaipaleella ja olen siitä saakka aktiivisesti seurannut siihen liittyviä sisältöjä esimerkiksi Linkedinissä. Törmäsin Choiceen ensimmäistä kertaa jo alkuvuodesta 2020 juurikin Choicen EB-sisältöjen kautta. Erityisesti huomioni kiinnittyi Choicen moderniin tapaan lähestyä rekrytointia ja EB:tä. Tunne siitä, että jaamme Choicen kanssa saman ajatusmaailman vain vahvistui, kun pääsin puolitoista vuotta myöhemmin keskustelemaan Wilman kanssa aiheen tiimoilta.

Millaisia oppeja ja osaamista tuot Choicelle?

Tuon mukanani Choicelle näkemystä onnistuneen rekrytoinnin ja laadukkaan hakijakokemuksen elementeistä sekä siitä, miten työnantajamielikuvaa voidaan tukea ja kehittää rekrytointien kautta. Rekrytoinneissa vahvuuteni ovat erityisesti viestinnässä, asiakaslähtöisessä ajattelutavassa ja hakijoiden kohtaamisessa. Tunnustaudun myös intohimoiseksi kehittäjäksi, ja uskon, että pääsen hyödyntämään tätäkin vahvuuttani Choicen kasvumatkalla.

Toimialalla puhutaan paljon rekrytoinnin ja markkinoinnin lähentymisestä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa ja mikä siinä sinua kiehtoo?

Markkinointi on ehdoton osa modernin rekrytoinnin työkalupakkia. Tämän päivän rekrymarkkinassa työnantajat eivät useimmilla aloilla enää valitse parhaita osaajia, vaan parhaat osaajat valitsevat itselleen sopivimmat ja uratavoitteisiinsa parhaiten sopivat työpaikat.  Osaajien tietoisuuteen nouseminen ja houkuttelevuus työnantajana on elintärkeää yritysten kilpailukyvyn kannalta. Markkinointi on tässä tärkeässä roolissa, koska se mahdollistaa yrityksen tunnettavuuden osaajakohderyhmissä ja osaajien tietoisuuden siitä, mitä yritys voi työnantajana tarjota. On kuitenkin tärkeää huomioida, että markkinoinnin tulee perustua aitojen vahvuuksien esiin tuomiseen kiillotettujen korulauseiden sijaan. Tällöin yritys saa aidosti itselleen sopivia osaajia, joiden odotukset ovat linjassa todellisuuden kanssa. Markkinoinnin ja rekrytoinnin rajapinnassa minua erityisesti kiehtoo sen tarjoama mahdollisuus tuoda oikeat osaajat ja työnantajat yhteen ja luoda tätä kautta laadukkaampaa työelämää.  

Miksi yritysten kannattaa panostaa hakijakokemukseen?

Markkinointi luo odotuksia ja lupauksia siitä, millainen työnantaja on. Hakijakokemus on yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä kohtaamispisteistä, joissa nämä lupaukset ja odotukset voidaan joko lunastaa tai pettää. Parhaimmillaan hyvä hakijakokemus nostaa mielikuvan yrityksestä työnantajana täysin uudelle tasolle ja pahimmillaan voi romahduttaa koko mielikuvan. On hyvä muistaa, että ihmiset jakavat kokemuksiaan verkostojensa kanssa, joten yksittäinen huono hakijakokemuskaan tuskin jää vain yhden ihmisen tietoon. Toisaalta myös poikkeuksellisen hyvät hakijakokemukset leviävät viidakkorummun kautta tehokkaasti.

Miten alkutaipaleesi Choicella on sujunut?

Alkutaipaleeni Choicella on sujunut vauhdikkaasti. Pääsin jo ensimmäisellä viikolla mukaan asiakascaseihin ja tekemisen meininkiin ja olen saanut työpöydälleni monipuolisesti erilaisia rekrytointeja. Konsulttimaailmaan hyppääminen on vaatinut omien rutiinien ja totuttujen toimintatapojen kääntämistä uusille urille, mutta on ollut opettavaista ja antoisaa!  Koen, että osaamiseeni on luotettu ja olen saanut vastuuta alusta saakka. Olen valtavan innostunut siitä, miten monipuolista osaamista meiltä löytyy. Tästä porukasta huokuu aito intohimo omaa tekemistä ja yhteisiä tavoitteita kohtaan. On upeaa päästä mukaan rakentamaan Choicen tarinaa ja auttamaan asiakkaita tärkeiden asioiden äärellä.

Terveiset tuleville asiakkaillesi ja hakijoille?

Olen innoissani päästessäni tekemään töitä oikeiden osaajien ja työnantajien yhteen saattamiseksi sekä työnantajamielikuvan kehittämiseksi rekrytointien kautta. Varmistetaan yhdessä, että hakijakokemuksenne tukee työnantajamielikuvaanne ja nostaa sen aivan uudelle tasolle. Odotan innolla kohtaamisia ja keskusteluja sekä asiakkaiden että hakijoiden kanssa!

Ystävällisin terveisin

Elina Kytömaa

Recruitment & Talent Acquisition Specialist