Elisan ensimmäinen viikko Choicella Yleinen Elisa Metsälä nimitettiin Choice HR:n asiakkuusjohtajaksi. Ennen Choicea Elisa työskenteli Harva Marketingilla hakijamarkkinoinnin ja työnantajabrändäyksen tehtävissä. Pyysimme Elisaa jakamaan kokemuksiaan ensimmäisestä työviikostaan. Kurkista Elisan työpäiviin ja tutustu samalla asiakkaisiimme ja arkeemme! Maanantai Choicella – Timanttinen tiimi ja mielenkiintoisia asiakkaita Takana on mukava viikonloppu perheen parissa ja aurinkokin paistaa. Viikkomme alkaa yhteisellä etäpalaverilla Choicen tiimin kanssa. Olemme eri paikkakunnilla, mutta jo Harvalla edeltävän reilun puolen vuoden aikana harjoittelemani etätyökulttuuri kuuluu myös Choicen arkeen. On kiva aloittaa viikko yhdessä vaihtamalla kuulumiset ja orientoitumalla tulevaan viikkoon. Käymme läpi Choicen arvoja ja perustaa, sekä missä mennään ja minne ollaan menossa. Selkeästi käynnissä on monenlaisia keskusteluja erilaisten potentiaalisten asiakkaiden kanssa, ja myös koronan äkillisesti jäädyttämien rekrytointipäätösten suhteen tuntuu olevan varovaista positiivista virettä ilmassa. Näyttäisi siltä, että edessä on aika monipuolinen viikko, ja hyvä niin. Koen olevani onnekas, kun saan tehdä töitä ihmisten kanssa, joita arvostan suuresti sekä ihmisinä että ammattilaisina. Se, että arvomaailmamme osuvat yksiin on minulle yksi tärkeistä asioista uudessa työnantajassani. Iltapäivällä olen mukana palaverissa potentiaalisen asiakkaan kanssa. Heillä on mielenkiintoinen tilanne, sillä yritys selkeästi tekee paljon oikeita asioita ja vahvaa kasvua, mutta sitä ei kovin hyvin tunneta. Lisäksi he kilpailevat kahdesta hyvin erilaisesta haastavasta hakijakohderyhmästä monen muun tunnetumman yrityksen kanssa. Käymme läpi melko syvällisestikin keskustellen heidän toimintatapojaan, tilannettaan, tahtotilaansa sekä reunaehtoja, joiden puitteissa päätöksiä tällä hetkellä tehdään. Voi että miten nautinkaan siitä, kun saan yhdessä asiakkaan kanssa miettiä ratkaisua juuri heidän tilanteeseensa. Voisimme lähteä liikkeelle ketterästi akuuteimpien rekrytointitarpeiden täyttämisen kautta ja keskittyä yksittäisten positioiden täyttämiseen. Koska asiakkaan rekrytointitarpeet ovat kuitenkin jatkuvia ja asiakkaalla on selkeä tahtotila kehittää omaa tekemistään, niin työnantajalupauksen määrittely, kohderyhmäkohtaisten rekrytointimarkkinointistrategioiden luominen, informatiivisemman ja visuaalisemman urasivun rakentaminen ja modernin hakijaystävällisen rekrytointityökalun pilotointi voisivat olla oikeat seuraavat askeleet heille. Näin tavoitteemme on pitkällä aikavälillä varmistaa, että rekrytoinneista ei muodostu asiakkaallemme kasvun pullonkaulaa. Palaverin jälkeen puhelimeni piippaa. Lapseni lähettää ääniviestin ja varmistaa, että olen muistanut sopia iltapäiväkerhon kanssa, että hän saa lähteä tänään ystävänsä kanssa ilman äitiä kävelemään koulusta kotiin. Miten tärkeä asia itsenäistä kulkemista harjoittelevalle pienelle ihmiselle, ja samalla harjoittelun paikka tälle huolehtivalle äiti-ihmiselle. Kuinka kiitollinen olenkaan siitä, että saan olla kotona vastaanottamassa pientä koululaista kun hän saapuu. Loppupäivä täyttyy perehtymisestä, työkaluista ja yhdessä tekemisestä. Illalla kampaajani laittaa viestin, että huomiselle löytyisi peruutusaika kahdelta. Sehän saattaisi onnistuakin! Aikataulu näyttää huomisen iltapäivän osalta joustavalta. Ehkäpä kaivan vielä hetkeksi koneen esille, ja teen huomiselle iltapäivälle suunnittelemiani back-office- ja valmistelutöitä valmiiksi jo nyt. Tiistai Choicella – Henkilöarviointeja ja hybriditapahtumia Yksi monista hienoista asioista Choicella on mielestäni se, miten upea ammattilaisten verkosto meillä on. Jo Harvalla minulle on tullut tutuksi toimintatapa, jossa toisiaan kunnioittavat ammattilaiset haluavat tehdä yhdessä töitä samojen asiakkaiden eteen, ja auttaa ja työllistää toisiaan. Samalla pystytään varmistamaan se, että resursseja ja osaamista on joustavasti ja laajasti käytettävissä, jotta asiakas saa parasta mahdollista palvelua kulloiseenkiin tarpeeseensa/tilanteeseensa. Se, mitä voidaan saada aikaan yhdessä on monesti parempaa kuin vain osiensa summa. Tiistaiaamun aloitammekin kollegani Reetan kanssa osallistumalla kumppanimme järjestämään webinaariin siitä, kuinka kohentaa työnantajakuvaa henkilöarviointien avulla. Ajankohtainen aihe koronakevään siirrettyä myös rekrytointiprosessit täysin verkkoympäristöön luoden tarpeen monipuolisemmille työkaluille kompetenssien ja työpersoonallisuuden verkkopohjaiseen arviointiin, milloin rekrytointiprosessin alkupäässä hakijoiden objektiivisen screenauksen tueksi, milloin loppuvaiheen kandidaattien henkilöarviointiin. Erittäin mielenkiintoista kuunnella kokeneiden ja osaavien psykologien konkreettisia esimerkkejä ja ajatuksia aiheesta. Edeltävän puolen vuoden ajan olen saanut aloittaa tiistait osallistumalla koko Harva Marketingin yhteiseen etäpalaveriin, jossa käydään läpi ajankohtaisia yhteisiä asioita. Tänään myös me Choicelaiset olimme saaneet kutsun palaveriin, sillä agendalla oli virtuaali- ja hybriditapahtumiin liittyvien kokemusten ja parhaiden käytäntöjen jakamista. Hakijamarkkinoinnissa on tällä hetkellä aivan samat haasteet ihmisten kohtaamisessa kuin mitä asiakasmarkkinoinnissakin: suuri osa f2f-tapahtumista on joko peruttu kokonaan tai niitä on siirretty verkkoon. Verkkotapahtuman suunnittelu ja toteutus vaatii oman erityisosaamisensa. Mikäli organisaatiolla ei vielä ole keinoa siihen, miten omien osaajakohderyhmien kanssa voidaan vuorovaikuttaa tehokkaammin verkossa, niin nyt on oikea hetki luoda suunnitelma, kokeilla eri työkaluja ja kanavia, ja varmistaa kilpailukyky myös tulevaisuuden osaajamarkkinoilla. Harvalla työskennellessäni pääsin mukaan näkemään, miten asiakkaamme IlmastoAreena onnistui muuttamaan yli 6000 henkeä paikalle vetäneen kaksipäiväisen massatapahtuman 365 päivää vuodessa toteutettavaksi verkkokonseptiksi, jossa yhdistyy webinaarit, workshopit ja hybriditapahtumat. Koronakausi on pakottanut monet meidänkin asiakkaamme miettimään, mistä ja millaisella sisällöllä tavoittaisimme osaajat perinteisen ura- tai messutapahtuman sijaan. En malta odottaa, että pääsen keskustelemaan useampien asiakkaidemme kanssa, miten jo perutut tapahtumaosallistumiset voitaisiin viedä onlineen ja kohdentaa ne digitaalisissa kanavissa tai oman osaajarekisterin perusteella juuri oikeille henkilöille. Olen innoissani että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme vaihtoehtoja myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Ja hei, sama virtuaalitapahtumaosaaminenhan olisi hyödynnettävissä vaikka firman pikkujouluihin, jos halutaan jotain hienompaa ja yhteisöllisempää, mutta turvallisesti! Hetken ehdin jo harmitella, että henkilöarviointi-webinaari ja yhteinen tiistaipalaveri osuvat juuri päällekkäin, mutta onneksi Harvalaiset keksivät nauhoittaa meille palaverin, jotta pääsemme kärryille mitä on puhuttu, ja voimme jatkaa keskustelua virtuaali- ja hybriditapahtumatarjonnan laajentamista EB- ja rekrytointipuolelle sen jälkeen. Kiitos joustavuudesta ihanille Harvan kollegoille! Hienoa, että teknologiaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia hyödynnetään joka päivä myös sisäisesti. On tämä ollut mahtava oppipolku tällaiselle ”ATK-Elisalle”! Loppupäivä kuluu nopeasti puhelimessa potentiaalisten asiakkaiden kanssa, ja sparrailemassa etäyhteydellä kollegoiden kanssa. Pystytimme perehdytysajalle meille jatkuvana merkintänä yhteisen ”kuuman linjan”, johon meidän on milloin vaan helppo hypätä yhdessä kenen vaan kollegan kanssa nopeasti ilman yksittäisten kalenterikutsujen tai etäyhteyslinkien lähettelemistä, kun on tarve ihan vaan pikaisesti jakaa näyttöä tai työstää jotain yhdessä. Äkkiä huomaan, että kello alkaa lähestyä kahta. ”Nautihan kampaajasta, kiitos hyvästä päivästä ja huomiseen!” toteaa pomo iloisesti hymyillen, ja taas saan kiitollisena todeta miten hyvältä tuntuu, kun joustavuus työajoissa sekä vapaus ja vastuu omasta työstä ei ole vain sanahelinää, vaan ihan aidosti ok ja molemminpuoleista. Keskiviikko Choicella – Hyvää mieltä ja voimaa verkostoista Keskiviikkoaamu alkaa yhteisellä etävartilla lähimpien kollegoiden kanssa. Aurinko paistaa ja tukka on hyvin. Tänään tiedossa on puhelin- ja CRM-työn täyteinen päivä. Aamun aloituspalavereissamme käymme aina myös läpi miten voimme toisiamme päivän askareissa auttaa. Kirsikkana kakun päällä on lounas entisen kollegani kanssa. Meillä on tällä hetkellä käynnissä haku asiakkaallemme, ja siihen on lähtenyt tulemaan melko kivasti hakemuksia. Osalle asiakkaistamme olemme strategisena kumppanina auttamassa heidän oman työnantajastategiansa suunnittelussa ja toteutuksissa, mutta toisinaan on myös tilanteita, joissa tarvetta on yksittäisen rekrytointitarpeen täyttämiseen mahdollisimman hakijaystävällisesti ja asiakasyrityksen omaa aikaa ja resursseja säästäen. Tällöin meidän rekrytoijat käärivät hihat ja hoidamme rekrytointiprosessin sekä hakijamarkkinoinnin maksimoiden samalla asiakasyrityksen brändille saatavan näkyvyyden juuri halutussa kohderyhmässä. Meille on myös tärkeää antaa asiakasyrityksen rekrytointiin osallistuville läpinäkyvyys hakuun, hakijoihin sekä prosessiin ja rekrytointimarkkinointiin liittyvään dataan. Nyt käynnissä olevassa haussamme digimarkkinoinnin ammattilaisemme ovat tehneet kohdennettua somemainontaa alle viikon ja hakuun on tullut tähän mennessä kolmisenkymmentä hakijaa. Pallottelemme ajatuksia hakuun liittyen ja samalla mieleeni tulee ystäväni, joka on aiemmin maininnut kaipaavansa urallaan uusia haasteita. Ja hei, tehtävähän saattaisi myös soveltua tosi hyvin erään aikuisopintolinjan opiskelijoille ja alumneille. Tiedän jo entuudestaan opintojen yhteyshenkilön, ja päätän heti palaverin jälkeen tehdä muutaman puhelun verkostoilleni. Ehkä sieltä saadaan vielä lisää hyviä hakijoita mukaan prosessiin. Lounas katkaisee kivasti päivän askareita, ja vaikka etätyöskentely toimii minulle oikein hyvin ja huomaan olevani paljon tehokkaampi kuin aiemmin avokonttoritilassa työskennellessäni, niin tekee hyvää poistua välillä kotoa. Lisäksi on ihana nähdä vanhaa kollegaa! Tuntuu hyvältä, että vaikka työpaikat vaihtuvat, niin tärkeimmät ihmiset ja ystävyyssuhteet jäävät elämään. On ollut kiva huomata, että uuden työni kautta osa vanhoista kollegoista on myös tullut takaisin elämääni. Ihanan ja ammattitaitoisen Reetan kanssa yhteinen matka jatkuu nyt Choicella, ja joidenkin kanssa saamme tehdä töitä yhdessä yhteistyökumppaneina tai asiakassuhteissa. Jo syntynyt molemminpuoleinen luottamus ja toisen ammattitaidon tunteminen toimii hyvänä pohjana yhdessä tekemiselle myös uusissa ympäristöissä. Päivä jatkuu puhelimessa ja tuntuu, että monet tavoittamani henkilöt ovat hyvällä tuulella ja myös kiinnostuneita kuulemaan tarkemmin uudesta asiakas- ja hakijalähtöisemmästä lähestymistavastamme rekrytointipalveluihin. Ehkä auringonpaiste vaikuttaa. Tai sitten oma hyvä fiilis heijastuu. Myös ajatus virtuaali-/ hybriditapahtumien laajentamisesta EB- ja rekrytointitapahtuman konseptointiin herättää kiinnostusta. Vielä parit sähköpostit luvatusti ja on aika päättää oikein hyväntuulinen ja onnistunut päivä. Torstai Choicella – Räätälöityjä ratkaisuja asiakas edellä Torstaina tuntuu ja näyttää syksyltä, ehkä ensimmäistä kertaa tänä syksynä. Päivä käynnistetään taas vaihtamalla kuulumiset linjoilla lähimpien kollegojen kanssa. Tykkään kovasti tästä yhteisestä päivän aloituksestamme. Jotenkin saan omatkin ajatukseni ja tavoitteet päivälleni paremmin kasaan, kun niistä puhuu ääneen. Puhumattakaan siitä miten kiva on nähdä iloisia kasvoja ja kuulla muidenkin kuulumisia. Tänään suunnitelmissa on edistää puitesopimusneuvotteluja erään tulevan asiakkaamme kanssa. Kun sopimuksessa on kuvattu selkeästi palvelut, hinnat ja toimitusehdot, on kaikille miellyttävää tehdä yhteistyötä. Puitesopimusasiakkaastamme olen tosi innoissani. Kyseessä on iso ja hyvämaineinen yritys, joka kilpailee sekä teknisistä osaajista, IT-osaajista että muista teollisuuden työtehtävien ammattilaisista. He ovat jo jonkin aikaa tehneet systemaattisesti töitä kehittääkseen omaa työnantajakuvaansa sekä rekrytoinnin prosessejaan vastaamaan osaajista käytävään kilpailuun. Työnantajalupaus on määritelty ja tosi, samoin osaajakohderyhmät selkeät. Heillä on tosi ihania ammattilaisia tukifunktioissaan, mutta hetkittäin rekrytointitarpeet ovat niin suuria, että kaikkea ei ehdi eikä edes kannata tehdä itse. Niinpä tulemme toimimaan heidän rekrytoijiensa sekä rekrytointimarkkinoinnin tukena in-housena heidän järjestelmissään, ja heidän brändinsä alla silloin, kun he sitä tarvitsevat. Koska toimiala ja sen osaajatarpeet ovat jo minulle ja kollegoilleni ennestään tuttuja, niin pystymme erittäin joustavasti toteuttamaan sekä yksittäisiä rekrytointiprosesseja esimiesten tukena, että optimoituja rekrytointimarkkinointikampanjoja. Isommissa kampanjoissa sisältömarkkinoinnin ammattilaisemme tulevat toteuttamaan myös artikkeli- ja videotuotantoa. Tarpeen tullen hauissa otetaan käyttöön myös suorahaun keinoja, ja silloin suorahaun ammattilaiset tulevat mukaan prosessiin ja kartoittavat sekä kontaktoivat kohderyhmään kuuluvia potentiaalisia henkilöitä henkilökohtaisesti. Nyt kun vielä saadaan yhteistyötä koskevat yksityiskohdat viilattua, niin pääsemme hyppäämään apuun kun on sen aika. Torstaina päivän päättää Choicen oman markkinoinnin ohjausryhmä. On kiva päästä seuraamaan markkinoinnin kollegojeni työskentelyä tältä puolelta pöytää. Onneksi digitiimimme on jo ehtinyt perehdyttää minua aiheeseen, niin ymmärrän mielestäni jo melko hyvin mistä puhutaan. Edeltävä puoli vuotta Harvan ammattilaisten kanssa on kyllä ollut kerta kaikkiaan opettavainen ja silmiä avaava. Perjantai Choicella – Avoimuutta ja asiakaslähtöisyyttä henkilöstöpalveluihin Perjantaiaamu alkaa tohinalla; uni on maittanut erinomaisesti minun lisäksi myös lapsille. Onneksi aamutoimet onnistuvat yllättävän sujuvasti ja pikaisesti. Kun saan lapset kuljetettua, niin hyppään aamun ensimmäiseen palaveriin linjoille suoraan autosta. Tänään luvassa parin asiakascasen valmistelemista, vähän videohommia sekä palaveri yhden yhteistyökumppanimme kanssa heidän palveluidensa sisällyttämisestä erään potentiaalisen asiakkaamme palvelukokonaisuuteen. Ensimmäinen asiakascase on mielestäni todella mielenkiintoinen. Asiakasyritys on suomalainen pitkän historian omaava perheyritys, jossa panostetaan vahvasti asiakaspalveluun ja asiakasmarkkinointiin, mutta rekrytointi ja työnantajakuva ei ole ollut tekemisen keskiössä tai focusalueena. Rekrytoinnit toteutetaan suurelta osin eri henkilöstöpalvelualan kumppaneiden kautta niin, että henkilöt aloittavat vuokratoimeksiannolla ja rekrytoituvat sen jälkeen asiakasyrityksen omille kirjoille. Tämä on joustava ja resurssitehokas tapa rekrytoida, mutta nykyisten kumppaneidensa kanssa asiakasyrityksellä ei ole läpinäkyvyyttä rekrytointiprosesseihin, ei hakijamääriin eikä hakijoiden palautteeseen tai mielikuvaan asiakasyrityksestä. Pääsyä ei ole myöskään dataan siitä, että mistä kanavista hakijat ohjautuvat hakuihin, millä perusteella he tekevät päätöksen hakemisesta tai ylipäänsä siihen ketä hakijoita hakuprosesseissa kokonaisuudessaan on. Useimmiten asiakasyritys saa tietoonsa vain vuokrayrityksen esittelemien parhaiden ehdokkaiden tiedot, joista he sitten tekevät valintansa. Yrityksen ulkoinen työnantajakuva rakentuukin hakijamarkkinoilla tällä hetkellä isoksi osaksi näiden kumppaneiden kautta. Se, millaiset panostukset rekrytointiin ovat milloinkin järkeviä ja perusteltuja, riippuu erityisesti rekrytontitarpeesta. Enkä tarkoita sitä, etteikö työnantajakuva ole silloinkin tärkeää, jos rekrytointitarpeet ovat pieniä; kyllä on. Jos yritys ei pysty houkuttelemaan, rekrytoimaan ja sitouttamaan osaajia, joita se tarvitsee strategisten tavoitteiden täyttämiseksi, vaikuttaa se koko liiketoimintaan. On kuitenkin ihan paikallaan miettiä, että kuinka paljon kannattaa investoida esimerkiksi moderniin rekrytointityökaluun tai isoon omaan rekrytointifunktioon, jos rekrytointeja on vähän tai satunnaisesti. Silti sisäiseen työnantajakuvaan, siitä viestimiseen ja kehittymisen tueksi tarvittavan datan ja kohderyhmäymmärryksen kerryttämiseen kannattaa panostaa, jos aikoo pitkässä juoksussa pärjätä kilpailussa osaajista. Tämän asiakkaamme kanssa keskustelemme siitä, että olisimme jatkossa heidän kumppaninsa heidän henkilöstötarpeissaan, mutta toteuttaisimmekin rekrytointiprosessit asiakasyrityksen työnantajabrändiä tukien, ja toisimme prosessit ja niihin liittyvän datan heille täysin läpinäkyväksi. Työsuhteet voivat edelleen alkaa vuokrasuhteina silloin kun se on perusteltua, kuulummehan Henkilöstöpalveluyritysten liittoon, ja henkilöstövuokrauksesta minulla ja kollegoillani on vuosikymmenten kokemus ja osaaminen. Keräisimme kuitenkin työnantajakuvan kehittämisen ja rekrytointimarkkinoinnin pohjaksi näkemyksen nykyiseltä henkilöstöltä, ja sen perusteella voidaan lähteä ottamaan muitakin askeleita työnantajakuvan kirkastamiseksi samalla kun hoidetaan arjen rekrytointitarpeet asiakkaan kumppanina riskittömästi ja joustavasti hakijakokemus huomioiden. Viikon aikana käsiteltyjä asiakascaseja yhdistää se, että jokaisella asiakkaallamme on ymmärrys työnantajamielikuvan merkityksestä tulevissa rekrytoinneissa onnistumisen kannalta. Jokaiselle asiakkaallemme tarjottava ratkaisu on kuitenkin erilainen, kuten asiakasyritykset ja heidän tilanteensakin ovat. Yksi Choicen kantavista arvoista ja tekemistä ohjaavista tekijöistä onkin se, että ratkaisu tarjotaan asiakkaan etu mielessä ja sellaisena kokonaisuutena, joka parhaiten palvelee juuri sitä asiakasta heidän käsillä olevassa tilanteessaan. Yhden ratkaisun ei tarvitse eikä se voikaan sopia kaikille, eikä sen tarvitse olla “ota tai jätä”, vaan etenemään voidaan lähteä pienin askelin tai joistain tietyistä palveluista. Siitä Choicen nimikin tulee; asiakkaalla pitää olla enemmän ja parempia vaihtoehtoja rekrytointipalveluiden ostamiseen. Näin viikon päätteeksi huomaan olevani kiitollinen, että saan tehdä töitä tällaisessa ammattilaisten porukassa aidosti asiakkaiden etu edellä. Keskinäinen luottamus ja arvostus näkyvät pienissä ja isoissa arjen hetkissä, ja aina on apua ja tukea tarjolla. Kiitollinen olen yhtälailla siitä, että saan sovittaa työskentelyn vapaasti ja joustavasti omaan lapsiperhearkeeni ja töiden ulkopuoliseen elämään. Nyt on aika päättää onnistunut ja innostunut viikko. Kiitos kun kuljit matkassani. Jos aiheet ja palvelumme kiinnostavat, niin ota meidän sometilit seurantaan, verkostoidutaan ja vaihdetaan lisää ajatuksia. Ystävällisin terveisin Elisa Metsälä Client Success Director +358 40 592 2879 Sovi tapaaminen kanssani Julkaistu: 6.9.2020