Esittelyssä Päivi Lehtonen: ”Rekrytointia ja markkinointia vuodesta 2005”

Moderni rekrytointi / Rekrytointimarkkinointi / Uutiset

Olen Harva Marketingin perustaja ja toimitusjohtaja sekä yksi Choicen co-foundereista. Kun minua pyydettiin kertomaan työstäni ja kokemuksistani Choicen blogissa, ei mennyt montaa minuuttia, kun hymy nousi huulille. Olen saanut kokea ja oppia todella paljon, mistä jaan nyt muutamia otteita tässä artikkelissa.

Olen ollut perustamassa ja kasvattamassa useita yhtiöitä, joista pisimpään olen toiminut vuonna 2005 päivänvalon nähneen yhtiön, nykyisen Harvan, kanssa. Yhtiömme erikoistui ensivuosinaan myynti- ja markkinointialan henkilöstöpalveluihin sekä promootio- ja myynninedistämistyön välitykseen. Noin 13 vuotta sitten olen blogannut näin:

HUOM! Tuohon ei aikaan ainakaan meillä ei paljon puhuttu termeillä asiakaskokemus ja työntekijäkokemus: oli vain ”asiakashommia ja ihmishommia”.

Firman perustamisen myötä olemme rekrytoineet vuosien saatossa tuhansia ammattilaisia erilaisiin työtehtäviin sekä itselle että asiakkaille sekä rakennettu erilaisia malleja ulkoistuksiin, jaettuun osaamiseen ja henkilöstövuokraukseen. Parhaat muistoni liittyvät maksuoperaattori PlusTV:n Suomen lanseeraukseen, jolloin rekrytoimme kollegani kanssa valtakunnallisesti yli 100 myyjään vajaa viidessä viikossa eri puolelle Suomea. Olin tuolloin 26-vuotias keltanokka. Pian tämän jälkeen teimme sopimuksen maailman johtavan konebrändin promootioiden toteuttamisesta, ja tähän asti jatkuneen yli kymmenen vuoden yhteistyömme aikana tiimistämme on kasvanut yksi pysyvimmistä ja erikoistuneimmista tiimeistämme koskaan! Meni muutama vuosi ja hankimme Suomen vanhimpiin kuuluvan menekinedistämis- ja myymälämarkkinointiyhtiön sekä promootiotoimiston kasvattaen osaajakuntaamme entisestään.

Eräänä iltana Porissa

Tänään olen saanut palaveerata usean ihanan asiakkaamme kanssa keskustellen mm. työnantajamarkkinoinnin ja asiakasmarkkinoinnin synergioista, integroidusta suunnittelumallista, työnantajakuvan kehittämisestä, työnantajan tulevaisuustyökaluista, työnantajatyön markkinointiorientaation tärkeydestä sekä markkinoinnin osaamisen kuten kuten web-suunnittelun, digistrategioiden, onlinetapahtumien ja luovan suunnittelun tuomisesta hr-päättäjien ja -johdon työkaluiksi. Tulevaisuuden työelämä on digitaalinen ja virtuaalinen! Tunsin näissä palavereissa ääretöntä kiitollisuutta, että olen saanut olla kehittämässä tätä mahtavaa toimialaa.

Samanaikaisesti en voinut olla naureskelematta, mitä kaikkea mekin olemme promootioiden ja ihmistyön nimissä tehneet ja nähneet: on koulutettu Battery-promoottoreita Tansaniassa, tehty Suomen ensimmäiset oppilaitospromot, promoottoreiden urasivut v. 2007, nähnyt Anttilan TopTenin promootioaikakauden, tuunattu selkeärepuista diginäyttöjä messuille, keskusteltu maksu-tv-korteista tulevan Presidenttimme kanssa sekä toteutettu leffateattereissa livepromoja, eli näyteltyjä promoja! Ja kaikesta tästä on aikaa yli 10 vuotta!

Arvokas ja aito työnäyte kaikista hankituista kokemusvuosista on tämä perustamamme sisaryhtiö Choice HR, josta olen ilolla saanut huomata kasvaneen ensimmäisen kokonaisen toimintakautensa aikana erittäin merkittävä osaaja nimenomaan modernien osaajaratkaisuiden ja EB-kehityksen kumppanina. Meidät pyydetään haastamaan, kun halutaan tehdä jotain uutta, erilaista, vaikuttavaa tai luovaa! Tämä motivoi kaltaistani konsepti-ihmistä joka vannoo suunnittelujohdollisen osaamisen nimeen, aivan erityisellä tavalla.

Choicen kehitystä vasten aiempi työni Pohjoismaiden johtavan rekrytointi- ja henkilöstöpalveluyhtiö Academic Workin markkinointijohdossa tuntuu entistä arvokkaammalta. Pääsin kokemaan tiiimini kanssa omakohtaisesti, miten yhtiö kasvaa 20 miljoonasta eurosta yli 35 miljoonaan euroon kahdessa vuodessa, turvaamaan kymmeniä sisäisiä rekrytointeja sekä tuomaan Suomen markkinaan Academyn, joka on kiihdytetyn oppimisen malliin perustuva intensiivinen koulutusohjelma, joka oli ensimmäinen 12 viikon intensiivikoulutuksia täällä. Vaikka tiimimme oli alkuun pieni – lähes olematon – niin se oli sitäkin intensiivisemmin yhdessä työskentele tiimi, jonka ammattilaisista on kasvanut viimeisen neljä vuoden aikana aivan huikeita talentteja!

Toteutimme AW:lla tuhansia rekrytointeja vuosittain sekä julkaisimme yhteistyössä oman yhtiöni kanssa kanssa lukuisia digimarkkinointi- ja oppilaitoskampanjoita ja tunnettuuskampanjoita. Kirjoitimme väsymättä sisältöä työnhausta, hakijakokemusesta ja työelämän muuttumisesta. Vuodet Academic Workillä ohjasivat minut osittain myös nykyiseen tj-rooliini sekä opettivat arvostamaan kulttuurin, identiteetin ja johtamispalveluiden voimaa yhtiön menestyksessä! Rekrytoinnissa ja työnantajabrändityössä yhdistyy juuri sopivasti ihmiset ja asiat, miksi viihdyn erinomaisesti employer branding -asiakkuuksien sekä erilaisten identiteettiprojektien parissa. Sellaistahan me olemme itsekin saaneet toteuttaa viimeiset vuotemme, kun olemme yhdistäneet kolmen hyvin erilaisen yhtiön kulttuurit ja toimintatavat ja sitten joutuneet sulauttamaan kasvun kulttuurimme yhdessä yössä sisun kulttuuriksi ja koronataisteluksi.

Nostan hattua kaikille kollegoilleni alallani! Toimitusjohtajan työ pk-yhtiössä on antoisaa mutta melko yksinäistä. Vastuu painaa mutta vastuu myös motivoi. Peili on armoton. Toimitusjohtajan työ on ihmisten mukaan saamista, mahdollistamista, innostamista ja välillä, kuten koronavuonna, myös ikävien muutosten jalkauttamista. Toimitusjohtajana ei voi pelätä nopeutta ja vauhtia, vaan niistä on tehtävä arjen parhaita kavereita ja hyväksyttävä, että tekevälle sattuu ja tekevää sattuu. On osattava erottaa olennainen epäolennaisestä sekä kestettävä arvostelua, arviointia ja ylianalysointia. On osattava olla pahoittamatta mieltänsä siitä, ettei joku ole jatkuvasti selkään taputtelemassa ja hattua nostamassa hyvälle työllesi. On osattava sulkea suunsa ja avattava korvansa – päivästä toiseen.

Nostan hattu jokaiselle johtajalle, jolla on päässään kaksi hattua kuten strateginen rekrytointi ja työnantajamarkkinointi. Toivoisin näkeväni tulevaisuudessa entistä enemmän toimitusjohtajia, joilla on esimerkiksi työnantajamarkkinoinnin ja modernin henkilöstöjohtamisen tausta tai intohimo. Asiakaskokemus on tämä päivänä sama asia kuin työntekijäkokemus, joten jokaisen yhtiön johdossa edes jonkun kannattaa olla kiinnostunut ihmisistä, kulttuurista ja johtamisesta ja kuunnella erityisen herkällä korvalla hiljaisia signaaleja työyhteisöjen ja asiakkaiden vuorovaikutussuhteissa.

Kuten eräs viisaampi on sanonut: ”You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards.” Kun perustimme henkilöstöyhtiömme ja loimme kulttuurimanifestimme vuonna 2005, ei meillä ollut hajuakaan siitä, kuinka tärkeäksi asiaksi osaajien houkuttelu, identiteetin ja kulttuurin kehittäminen sekä viestintä ja markkinointi osaaminen voisi muodostua aikojen saatossa. Mutta nyt kun mietin asiaa, niin tämä on ollut koko ajan hyvin ilmeistä ja olemme tehneet päätöksiä ja linjauksia, jotka ovat vieneet meitä tätä kohti. Olen kiitollinen että olen saanut olla perustamassa ja kehittämässä useita näin hienoja yhtiöitä, jonka menestyksen kulmakiviä on myös vuorovaikutus! Kiitos jokaiselle, jonka kanssa olen saanut työskennellä ja jolta olen saanut oppia!

Hyvää viikonloppua!

Reeta Asikainen

Business Director