Etärekrytointi kannattaa opetella viimeistään nyt

Tiedämme kaikki, miksi puhumme nyt etätyöskentelystä ja työtapojen uudelleen järjestelystä. Jätän siis tässä pois alustuksen käynnissä olevan ilmiön merkityksestä ja menen suoraan itse pihviin.

Asiakkaat ovat jo vuosia olleet valmiita rakentamaan luottamusta etänä tapahtuvien kohtaamisten kautta, myös rekrytoinneissa. Vaikka kohtaamiset tapahtuvatkin (viimeistään) nyt digitaalisessa ympäristössä, on sinulla samat mahdollisuudet rakentaa erinomaisia hakijakokemuksia myös etänä.

Puhelinhaastattelut ja erityisesti ensimmäisen kierroksen etähaastattelut ovat olleet osa rekrytoinnin arkea jo muutamia vuosia. Nyt on ajankohtaista keskustella siitä, miten voimme tulla näissä vaiheissa entistä paremmaksi, ja miten voimme tarvittaessa viedä koko prosessin maaliin näkemättä toisiamme kasvotusten.

Verkkopohjainen rekrytointi onnistuneesti maaliin

Kun olemme onnistuneet osaajaprofiilin määrittelyssä, ymmärrämme, mitä odotuksia meillä on tulevalle hakijalle ja pystymme näin rakentamaan informatiivisen ilmoituksen, joka puhuttelee työmarkkinoilla oikeaa kohderyhmää.

Hyvässä työpaikkailmoituksessa työtehtävän sisältö, vastuut ja tavoitteet on suhteellisen helppo kuvata, mutta rekrytoivan yrityksen kulttuurin avaaminen hakijalle tapahtuu parhaiten keskustelujen ja kohtaamisten kautta. Tällöin puhumme läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta molemmin puolin.

Haastattelu on tärkein menetelmä arvioitaessa hakijan sopivuutta ja meillä on mahdollisuus tehdä tämä oikein myös tietokoneen tai puhelimen ruudun välityksellä.

Näillä pääset esimerkiksi alkuun:

  • Meets
  • Teams
  • Whereby
  • Google Hangout

Miten prosessi etenee?

Ensimmäisellä kierroksella on vuorossa tutustuminen sekä hakijan kompetenssin ja persoonan arviointi. Samalla hakija pääsee esittämään omat kysymyksensä, joita voidaan tarkentaa samassa keskustelussa tai viimeistään toisella kierroksella.

Toisella kierroksella tulemme tärkeään osioon; läpinäkyvyyden varmistamiseen. Ota tiimi mukaan linjoille ja päästä myös heidät esittäytymään sekä esittämään omat kysymyksensä mahdolliselle tulevalle kollegalle. Mikäli joku teistä sattuu olemaan konttorilla, hän voi esitellä hakijalle toimiston sekä tulevan työpisteen sijainnin, niin ikään videon välityksellä. Toinen vaihtoehto on, että kuvaatte hakijoille videon valmiiksi, jonka voitte esitellä prosessin aikana. Asiantuntijatyössä tämä riittää hakijalle usein erinomaisesti. Samaa mallia on mahdollista käyttää myös monella muulla toimialalla, kuten valmistavassa teollisuudessa. Tämäkin asia vaatii meiltä vain uudelleen ajattelua ja vähän luovuutta. Pysähtyä ei siis kannata.

Yhtäkkiä huomaamme etteivät virtuaalihaastattelut lopulta eroakaan niin paljon livehaastatteluista. Olemme säästäneet matkan varrella kaikkien aikaa ja kustannuksia, koska keskusteluiden kalenterointi on ollut huomattavasti helpompaa, turhat siirtymät ovat jääneet pois ja myös tiimi on päässyt mukaan prosessiin hyvinkin vaivattomasti, huolimatta siitä, missä heidän kotikonttorinsa sijaitseekaan.

Työsopimuksen tekeminen ja uuden kollegan perehdyttäminen onnistuvat myös videon sekä valmiiden materiaalien avulla, täysin sähköisesti. Ei tehdä asioista vaikeampia, kuin ne oikeasti ovat. Kokeillaan rohkeasti, kehitetään uusia toimintatapoja ja korjataan, jos jokin ei toimi.

Loppuun muutama vinkki sinulle:

  • Varaa itsellesi aikaa ja rauhallinen paikka sekä varmistan yhteyden toimivuus.
  • Pidä kamera päällä! Muuten suosittelemme puhelinhaastattelua.
  • Hyödynnä haastattelurunkoa tukenasi, kuten normaalistikin.
  • Virtuaalikohtaamisissa toisen päälle puhuminen voi tapahtua helpommin. Kiinnitä tähän huomioita ja anna toiselle aikaa päättää lauseensa.
  • Kysy hakijalta palautetta ja toiveita siitä, miten hän itse kokee prosessin. Kysy onko hänelle välttämätöntä nähdä kasvotusten ennen työsopimuksen allekirjoitusta.
  • Vertaa rekrytonnin kustannuksia ja arvioi onnistumisia. Kuinka paljon säästitte aikaa ja kustannuksia verrattuna perinteiseen tapaan? Vaikuttiko etänä tehty prosessi rekrytointimme laatuun?

Sparrailen aiheesta mielellään lisää etäkahvien äärellä, sovitaan aika vaikkapa LinkedInissä tai puhelimitse +358 400 449 961. Mikäli kaipaat enemmän apuja, tutustu Choice Etärekry -palveluun ja etsitään teidän yritykselle sopivin ratkaisu täysin verkkopohjaisten rekrytointien toteuttamiseen!

Kiinnostaa keskustella aiheesta syvällisemmin? Varaa maksuton konsultaatio!

Saat vinkkejä ja tukea työnantajakuvan ja hakijamarkkinoinnin parantamiseen.


Terveisin,

Matias Ketola

Kirjoittaja on HR-alan, rekrytointien ja rekrytointimarkkinoinnin ammattilainen sekä Choicen operatiivinen johtaja.
Share This