Inbound-rekrytointimarkkinointi. HR-hömppää vai jotakin hyödyllistä?

Inbound-markkinointi, sisältömarkkinointi, houkuttelumarkkinointi, candidate attraction. Uuden ajan rekrytointimarkkinoinnilla on monta nimeä. Choicen markkinointipartnerin Harvan toimitusjohtajana ja yli 10 vuotta henkilöstöjohtamisen, rekrytointimarkkinoinnin ja liiketoiminnan rajapinnassa toimineena, koen velvollisuudekseni avata hieman, mistä inbound-rekrytoinnissa on kyse. Lähteinä käytän vuoden 2019 Hubspot Inbound-konferenssin antia sekä omia ja asiakkaideni kokemuksia jatkuvasta ja systemaattisesta rekrytointi- ja työnantajamarkkinoinnista.

Lyhyesti Inbound rekrymarkkinointi on: sarja suunniteltuja toimenpiteitä, joiden avulla voit rakentaa ja ylläpitää suhteita potentiaalisiin osaajiin jo ennen kuin profiiliin sopiva henkilö on valmis vaihtamaan työpaikkaa -tai toisin päin, ennen kuin varsinainen tarve palkkaamiselle on ilmennyt. Inbound- rekrytointimarkkinoinnin tavoitteena on siis tehdä rekrytoinnista proaktiivinen ja jatkuvasti käynnissä oleva prosessi. Parhaassa tapauksessa rekrytointiputkessasi on hyviä tyyppejä valmiina, kun tarve uudelle kollegalle ilmenee, eikä kaikkea tarvitse aloittaa alusta.

Ensinnäkin haluan tehdä selväksi, ettei inbound-rekrytointimarkkinointi ole ihmelääke mihinkään – pois lukien yksi poikkeustilanne, joka menee näin:

Sinulla on menestyvä yritys, jossa on mielenkiintoisia työtehtäviä, mieletön tekemisen meininki ja huippuosaajia ja -johtajia, jotka ovat sitoutuneet ja motivoituneet työhönsä ja tämä kaikki on kuvattu ja dokumentoitu sisäisesti, mutta kukaan muu yrityksen ulkopuolella ei vain tiedä tästä paletista mitään. Jos käsissäsi on edellä kuvaamani timanttiliiga, niin ei muuta kuin yhteydenottoa tulemaan ja muokataan tekemistä inbound-markkinointiajattelun suuntaan vaikka heti!

Jos taas kuulut siihen osaan työnantajista, johon valtaosa mukiinmenevistä ja mielekkäistä työnantajaehdokkaita kuuluu, eli yrityksiin, jotka ymmärtävät henkilöstön merkityksen menestyksessä ja haluavat huippuosaajat töihin, niin lähdetään liikkeelle muutama askel kauempaa:

  1. Tunnistetaan ensin yrityksenne työmarkkinapositio, kuvataan osaamisprofiilit ja ihannehakijaprofiilit.
  2. Jututetaan nykyiset työntekijänne ja fasilitoidaan esimies- ja johtoporras kertomaan yrityksen tarinaa ja merkityksellisyyden perustaa.
  3. Tunnistetaan ja kuvataan digitaaliset ja kasvokkain vaikuttavat hakijapolut, muodostetaan konkreettinen työnantajan arvolupaus

ja vasta jälkeen jälkeen mietitään, miten nämä hienot asiat kommunikoitaisiin muille. Saattaa kuulostaa isolta urakalta, mutta rekrytointimarkkinointi on pitkäjänteistä hommaa, jossa ei ole oikotietä onneen. Mikäli kasvunne vaatii uusia ihmisiä, tämä projekti pitää vain laittaa liikkeelle. Hyvä uutinen on se, että me voimme olla tässä avuksi.

Jos haluat henkilöstön mukaan, sinun vastuusi on innostaa heitä

Jos ja kun haluat sitouttaa henkilöstösi mukaan, mikä lisää markkinointiviestisi uskottavuutta merkittävästi, niin pohjatyö on hyvä tehdä ajatuksella. Ennen kuin alamme tuottaa ja julkaista rekrytointia ja työnantajakuvaa rakentavia sisältöjä säännöllisesti tai siirrämme haku – ja työelämäsivustosi ja sitä kautta hakijadatasi omiin käsiisi, kannattaa tosiaan käyttää hetki aikaa yrityksesi henkilöstöjohtamisen ja työntekijäkokemuksen auditointiin ja sitouttamiseen mukaan muutosmatkalle.

Toimiessani vuodet 2016-2018 Pohjoismaiden johtavan nuorten ammattilaisten rekrytointiin erikoistuneen yrityksen markkinointijohtajana ja vetäessäni läpi isoa työnanantajamarkkinoinnin uudistusta huomasin, että johdon, esimiesten ja kollegoiden innostamisella on aivan keskeinen vaikutus onnistumiseen. Työnantajakuvasi lähtee rakentumaan verkostojesi ja omistamiesi medioiden kautta huomattavasti luontevammin, kun saat yrityksessä työskentelevät ja tyytyväiset kollegat viestiäsi tukemaan. Maksettu markkinointi on sitten toinen puoli vuorovaikutuksen luomista ja erittäin tärkeää sekin.

Choice on suomalaiseen työelämään erikoistunut rekrytointikumppani, joka tarjoaa mm. inbound-rekrytointimarkkinointia palveluna ja auttaa teitä inbound-prosessien luomisessa ja kehittämisessä. Keskustelemme mielellämme lisää asiasta!

Kiinnostaa keskustella aiheesta syvällisemmin? Varaa maksuton konsultaatio!

Saat vinkkejä ja tukea työnantajakuvan ja hakijamarkkinoinnin parantamiseen.


Terveisin,

Päivi Lehtonen

Työyhteisön kehittäjä ja rekrytointimarkkinoinnin ammattilainen.

Kumppanimme Harva Marketing on HubSpot -partner jo v. 2015 lähtien.

Share This