LinkedIn houkuttelukanavana – tärkeä muttei ainoa!

Työnantajamarkkinoinnista ei voi oikein edes puhua nostamatta esille LinkedIniä. LinkedIn on vuonna 2001 perustettu, yritys- ja työntekijäorientoitunut sosiaalisen median kanava. Sen pääasiallinen tarkoitus on ammatillinen verkostoituminen. Suomalaisen LinkedIn-asiantuntija Tom Laineen mukaan Suomessa on jo 1,2 miljoonaa LinkedIn-käyttäjää. Tämä tieto on ajalta ennen koronaa, ja voinemme olettaa, että lomautusten ja irtisanomisten myötä verkoston käyttäjien määrä kasvaa.

LinkedIniä hyödyntävät yhtä lailla työntekijät ja -hakijat kuin yrityksetkin. Sitä ei pidä luulla vain työnhakuun liittyväksi kanavaksi, vaan se on myös erinomainen paikka tuoda esille omaa ja edustamansa yrityksen osaamista. Mitä työntantajamarkkinointiin tulee, LinkedIn on tärkeä markkinointikanava muiden joukossa.

LinkedIn on yleensä tuonut maalle oman kieliversion, kun maan käyttäjämäärä on ylittänyt miljoonan rajan, mutta suomalaiset saavat yhä käyttää “Linkkaria” englanniksi. Tämä lienee yksi syy siihen, että käyttäjissä korostuvat toimistoissa asiantuntijatehtävissä työskentelevät, vaikka on vaikeaa keksiä ammattia, jossa verkostoitumisesta ei olisi hyötyä. Käyttäjäkunnan luonteen, kanavan käyttötarkoituksen ja mainonnan kalleuden vuoksi LinkedInissä markkinoidaan työpaikkojen lisäksi erityisesti B2B- ja tietotyön ammattilaisilla suunnattuja palveluita.

Mainostaminen ei ole halpaa muttei niin kallista kuin luulet

Pystyäksesi tekemään mainontaa, sinulla pitää olla yrityssivu ja mainostili. Mainonnan pystyy LinkedInissä kohdentamaan hyvin tarkasti haluttuihin B2B-päättäjiin ja yrityksiin, mutta mainostaminen suhteessa muihin somekanaviin on huomattavasti kalliimpaa. 

LinkedInistä ei voi suomeksi kirjoittaa mainitsematta Fonectaa, joka on LinkedInin ainoa virallinen kumppani Suomessa, ja jonka LinkedIn hiljattain palkitsi kansainvälisesti parhaana kumppaninaan. Tästä on syntynyt mielikuva, että LinkedInissä voi mainostaa vasta kun budjetit ylittävät 5 000 euroa. LinkedIn-mainontaa voi kuitenkin hyvin tehdä myös itse, myös suomenkieliselle sisällölle toisin kuin taannoin peloteltiin, eikä sen tekeminen ole muissa somekanavissa mainontaa tehneelle mikään mahdoton temppu. 

Muutamalla kympillä päivässä pääsee alkuun, vaikka LinkedIn onkin muita somekanavia hintavampi. Verrattuna esimerkiksi Facebookiin saat Linkkarissa todennäköisesti vähemmän näkyvyyttä, liikennettä, videon näyttökertoja jne. Jos kuitenkin kohderyhmäsi löytyy LinkedInistä, osaat kohdentaa sille oikein ja viestikin on kohdallaan, voi liidien hankkiminen olla hyvinkin kannattavaa. Miten LinkedInissä voi markkinoida?

  • Helpoin tapa mainostaa on ostaa näkyvyyttä postaukselle, lähes kuten Facebookissakin. Myös LinkedInissä voi luoda omia mainoksiaan, kuten videoita tai kuvakaruselleja.
  • Ennen mainonnan aloittamista sivuille on syytä asentaa Facebookin pikseliä vastaava LinkedIn Insight -tag, joka mahdollistaa tavoitteiden seurannan ja myös retargeting-yleisöjen luomisen, eli mainonnan kohdistamisen sivustollasi jo vierailleille.
  • Kokeilemisen arvoista on myös InMail-mainonta, eli mainosviestien lähettäminen suoraan vastaanottajien LinkedIn-viestilaatikkoon. 

Valjasta työntekijäsi airueiksisi

Some-markkinoinnin alikäytetyin voimavara lienee omat työntekijät LinkedInissä. Heillä on motiivi ja aktiivisuutta luontaisesti, sillä ammatillinen verkostuminen on tärkeää aivan jokaiselle! Varmista, että työntekijäsi tietävät, miksi ja miten yrityksenne toimii, ja palkitse heitä LinkedIn-verkostoitumisesta sekä -aktiviteeteista. Yksinkertaisimmillaan tämän voi toteuttaa antamalla luvan käyttää hieman viikottaista työaikaa Linkkariin ja nostamalla kuukauden parhaita verkostujia esille sisäisesti. Työnantajan vastuulla on huolehtia, että työntekijöillä on sisältöä, mitä jakaa tai vaihtoehtoisesti riittävä ohjeistus oman sisällön luomiseen. Pisimmilleen vietynä yrityksellä voi olla verkostoitumiskoulutusohjelma ja -strategia, joka on kytketty rooleihin ja niiden tavoitteisiin.

Rakastu, mutta älä jumiudu

Yhteenvetona LinkedIn on puhtaasti työelämä ja -ammattisisältöön keskittyvä kanava, joka palkitsee aktiivisia, asiantuntemustaan auliisti jakavia verkostoitujia. Työpaikkojen mainostuksen lisäksi kanavaa kannattaa rohkeasti kokeilla B2B- ja työelämään liittyvien palveluiden markkinointiin. Kaiken työnantajamarkkinoinnin lähtökohta on kuitenkin hyvä kohderyhmätuntemus, joten älä ota LinkedIniä ainoana vaihtoehtona. Se että siellä on 1,2 miljoona suomalaista ei tarkoita, että siellä olisi juuri sinun kohderyhmäsi.

LinkedIn on tärkeä kanava, mutta yksin sen varaan ei kuitenkaan kannata työnantajamielikuvaansa rakentaa! Mitä paremmin tunnet tavoittamisen, aktivoinnin ja sitouttamisen prosesseja eri kanavaympäristöissä, sitä paremmin pystyt suunnittelemaan työnantajamarkkinoinnin kokonaisuuksia, joissa huomioidaan monikanavaisuus. Usein kanavayhdistelmiä kokeilemalla ja optimoimalla saadaan parempia lopputuloksia sekä opitaan ymmärtämään kohderyhmää, kuin satsaamalla kaikki eurot yhteen vaihtoehtoon.

Paljon kuulee viestittävän, että rekrytointimarkkinointi on LinkedIn-markkinointia ja siksi jokaisen saatavilla ja kovin helppoakin. Näkemystä perustellaan muunmuassa sillä, että ”olen itsekin onnistunut rakentamaan laajan verkoston Linkediniin ja tavoitan niin ja niin paljon ihmisiä julkaisuillani”. Nyt kuitenkin tulee pointti, joka kannattaa muistaa kaikessa: yhden henkilön oman verkoston onnistunut rakentaminen ei tarkoita samaa asiaa kuin keskikokoisen yrityksen kokonaisvaltainen osaajien houkuttelustrategia! Asioita on tärkeää osata miettiä pintaa syvemmälle.

Työnantajamarkkinointi on kohderyhmäymmärrystä, houkuttelevia sisältöjä, luovia oivalluksia sekä kanavaosaamista, jossa kannattaa testata erilaisia kampanjoita ja mainosversioita. Myös mittauspisteiden tulee olla kunnossa koko hakijapolun matkalla, jotta mainonnan tehoa hakijapolun eri vaiheessa voidaan luotettavasti arvioida. On siis perusteltua rakastua LinkedIniin, mutta samalla on hyvä muistaa, ettei se ole ainoa kanava, eikä läheskään aina ”se oikea”. Joskus on järkevämpää mennä toteuttamaan amiksen pihaan erottuva oppilaitospromootio, järjestää virtuaaliafterit verkkotapahtumana, ostaa mediaa Twitchistä tai solmia oppilaitosvaikuttajayhteistyö. Kanavavalinnat tulisi peilata siihen, ketä sinä haluat puhutella ja mistä sinä saat heidät kiinni.

Tehosta työnantajamarkkinointia videoiden avulla

Lataa maksuton webinaaritallenne ja katso konkreettiset vinkit ja case-esimerkit, kuinka videoita voi oikeaoppisesti hyödyntää työnantaja- ja rekrytointimarkkinoinnissa.


Päivi Lehtonen
Kirjoittaja on työyhteisön kehittäjä ja kasvavan markkinointitoimiston toimitusjohtaja, joka vastaa sisäisistä rekrytoinneista sekä työkultuurin johtamisesta.

Share This