Rekrytointi

Autamme löytämään oikeat osaajat yrityksenne kasvun ja kehityksen tueksi työnantajakuvalähtöisen rekrytoinnin keinoin

Keskimäärin olemme onnistuneet 99 %:ssa kaikista rekrytointiprojekteistamme toimintahistoriamme aikana

Yrityksen menestys varmistetaan oikeilla osaajilla, ja ymmärrämme kuinka tärkeää asiakkaillemme on löytää ja sitouttaa sopivat henkilöt. Sitoutunut työntekijä vaikuttaa sekä asiakastyytyväisyyteen että tuottavuuteen ja houkuttelee myös uusia osaajia. Sopivien osaajien rekrytoimiseksi organisaatioiden on tunnistettava ensin oma osaamistarpeensa, ja tämän jälkeen luotava selkeä strategia osaajien tavoittamiseen, puhutteluun, aktivointiin, rekrytointiin ja sitouttamiseen. Choicen tiimi auttaa sekä suunnittelussa että toteutuksissa ymmärtäen, että perinteisen kokemusvuosiajattelun, aiemman työ- ja toimihistorian sekä tittelien sijaan yhä tärkeämpää on osata tunnistaa potentiaali ja taidot. Autamme toteutusten lisäksi asiakkaitamme rakentamaan rekrytointiprosessejaan ja sitä kautta turvaamaan organisaatioiden kehittymisen, tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn.

On tiedettävä, mistä ja millaisin keinoin osaajat tavoitetaan sekä osattava viestiä kohderyhmälle olennaisia, ajankohtaisia ja kiinnostavia teemoja niin yhtiöstä työnantajana ja työyhteisönä kuin myös työtehtävästä ja roolista. Rekrytoinnin toteutus Choicen kanssa kasvattaa systemaattisesti osaajaymmärrystä (insight), jonka avulla asiakkaamme onnistuvat rakentavat pitkäjänteisesti työnantajabrändiä ja -tunnettuutta niin rekrytointien aikana sekä niiden välissä. Jokainen teko, viesti tai tekemättä jättäminen muovaa työnantajamielikuvaa – sekä sisäisesti että ulkoisesti. Toteutamme toimihenkilöiden, asiantuntijoiden sekä johdon rekrytointeja ja suorahakuja perustuen pitkään kokemukseen ja dataan.

työantajakuvalähtöinen rekrytointi

Choicen tehokkaaksi todistettu työnantajakuvalähtöisen rekrytoinnin toimintamalli:

Keräämäämme dataan perustuen tavoitamme tehokkaasti myös ne kohderyhmät, jotka eivät ole työn haussa, mutta ovat silti asiakkaillemme kiinnostavia (= passiiviset työnhakijat). Pitkäjänteinen osaajafunnelin kehittäminen ja kokonaisprosessin optimointi tuottavat aitoa työnantaja-arvoa. Ne auttavat keskittämään investoinnit oikeisiin kohtiin kohtiin prosessissa sekä tekemään fiksuja, liiketoimintalähtöisiä päätöksiä.

Jokaiseen rekrytointiprosessiin nimetään EB:n ja markkinoinnin ammattilainen, joka vastaa mm. kampanjoinnista, sisällöistä, tulosten optimoinnista ja yhteistyöstä rekrytointitiimin kanssa. Palvelumallillemme ominaisesti pystymme reagoimaan välittömästi muutoksiin ja hiljaisiin signaaleihin, joita nousee kampanjadatasta, hakijoilta kuin rekrytoijiltamme.

Rekrytointimarkkinoinnin toteutusten avulla tuotamme asiakkaidemme olennaisille ja tärkeille osaajakohderyhmille sopivaa kohdennettua sisältöä, joka puhuttelee, tulee huomatuksi ja aktivoi. Rekrytointimarkkinointi osana rekrytointiprosessia lisää paitsi työpaikkailmoituksen näkyvyyttä, tavoittaa aktiivisen työnhaun ulkopuolisia osaajia ja vahvistaa työnantajabrändin haluttuja ominaisuuksia valitussa kohderyhmässä. Kampanjamme räätälöidään kohdeyleisöjen ja tavoitteiden mukaan, ja olemme tehokkaimmillamme monikanavaisessa ympäristöstössä. Autamme myös mediakanavien ja -budjettien suunnittelussa ja hallinnassa.

Kun asiakas on keskittänyt rekrytointinsa Choicelle ja osaaja löytyy nopeammin kuin toivottu, voidaan kampanjabudjetti uudelleen allokoida esimerkiksi EB-sisältöihin, sisällöntuotantoon tai kehittämiseen.

Employer Branding Specialist kertoo osaajafunnelin optimoinnista:

”Pitkäjänteinen osaajafunnelin kehittäminen on tekemisen lähtökohta. Jokaiseen rekrytointiprosessiin on nimetty oma dedikoitu markkinoinnin ammattilainen hoitamaan kampanjointia, ja pystymme reagoimaan välittömästi muutoksiin sekä signaaleihin, joita saamme datasta ja rekrytoijilta. Kun asiakas on keskittänyt rekrytointinsa Choicelle ja osaaja löytyy nopeammin kuin toivottu, niin kampanjabudjetti voidaan sujuvasti uudelleen allokoida esimerkiksi EB-sisältöihin tai kehittämiseen tai vaikkapa toiseen rekrytointiin!”

Operatiivinen johto tukee talent- ja EB-tiimejä saumattomassa yhteistyössä

Markkinointi- ja EB-tiimimme prosessit ja osaaminen tukevat saumattomasti rekrytointi- ja talent-tiimiemme tekemistä. Hakijakokemukseen voidaan panostaa käytännössä kaikissa vaiheissa vetovoima- ja houkuttelutekijöiden kartoittamisesta yksittäisiin kampanjasisältöihin ja urasivujen nostoihin. Merkittävä osa työllistyneistä ovat maininnut rekrytointiprosessin aikaisen hakijakokemuksen yhdeksi tekijöistä, joka vaikuttaa työpaikan vastaanottamiseen!”

Employer Branding Specialist varmistaa, että organisaation nykyisten työntekijöiden ääni kuuluu myös ulkoisessa viestinnässä

”Teen talent-tiimimme kanssa yhteistyötä, koska työni on kartoittaa, haastaa, oivalluttaa ja jakaa tietoa asiakkaidemme aidoista houkuttelu-ja vetovoima sekä erottumistekijöistä osaajamarkkinassa. Hakijalähtöinen rekrytointi ja syvällinen osaajaymmärrys on Choicen tapa varmistaa onnistuminen. Jatkuvissa asiakkuuksissa meille syntyy koko ajan uutta dataa kampanjoista ja kanavista, mitä rekrytointi voi hyödyntää hakijaviestinnässä. Ja saman toisin päin: myös rekrytoijat tuovat dataa markkinointitiiimille. Mitä paremmin ymmärrämme kohderyhmiä, sitä tarkemmin osumme lankulle”.

Suorahaku auttaa löytämään halutut osaajat hiljaisesti – 100 % projekteistamme on päättynyt positiivisesti!

Suorahaku tarkoittaa rekrytointia, jossa ei käytetä julkista ilmoitteluhakua, vaan Choicella on vastuu löytää rooliin sopiva osaaja ns. hiljaisesti. Myös suorahaku on työnantajakuvalähtöistä, ja perustuu aina asiakasyrityksen aitoihin vetovoima- ja erottautumistekijöihin. Asiakasbriiffin perustuen kartoitamme rooliin sopivimmat henkilöt ja käymme jatkuvaa vuoropuhelua rekrytoivan asiakkaan kanssa prosessin aikana.

Onnistumistekijät Choicen suorahaussa:

  • Laadukas hakijakokemus alusta loppuun
  • Palveleva viestintä kandien suuntaan läpi prosessin
  • Jatkua vuorovaikutus asiakkaan ja osaajien kanssa
  • Selkeät tavoitteet ja aikataulut
  • Huolellinen arviointi ja pitkä käytännön kokemus
  • Selkeä raportointi – numeerinen ja laadullinen

Toimimme sekä Suomessa että Nordic-tasolla

Choicen Talent Attraction -tiimi vahvistui syksyllä 2022 kahdella kokeneella suorahaun osaajalla, Hannu Pellillä  ja Mikko Keskisellä. Suorahaun pinnalla olevien teemojen, kuten tehokkuuden ja kokonaiskustannusten lisäksi asiakkaamme kohdistavat katseensa koko suorahaun prosessin miellyttävyyteen ja sujuvuuteen osaajien suuntaan. Vähintään yhtä tärkeää asiakkaillemme on toiminta kumppanimallilla, jossa asiakkaan tavoitteet ovat myös Choicen tiimin tavoitteita. Suorahaussa Choicen tiimi voi tukea asiakkaita myös roolien speksauksessa ja määrittelyssä. Me Choicelaiset emme ole siis perinteisessä mielessä headhuntereita, vaan pyrimme aidosti tarjoamaan asiakkaalle tukea ja apua oikean osaajan löytämiseen koko prosessin ajan.

Choicen tiimillä on on korkea tekninen ja sisällöllinen osaaminen suorahakuun, eikä onnistuminen perustu pelkästään oman verkoston hallintaan. Suorahakukonsulttimme ovat toimineet itsekin rekrytointitiimin vetäjinä ja kouluttajina sekä kehittäneet rekrytointi- ja suorahakupalvelua useissa eri rooleissa. Tehokkuus, vauhdikkuus ja laatu mahtuvat Choicen suorahakupalvelussa samaan malliin!

Emme väitä olevamme jokaisen toimialan asiantuntijoita, vaan olemme erikoistuneet kaupan ja liiketoiminnan, finanssialan ja teknisten alojen (insinöörien) suorahakuihin. Osaamisemme ja keinomme perustuvat vuosien omakohtaiseen kokemukseen alalta!

Pystymme aidosti panostamaan jokaiseen projektiin, sillä toimintamallissamme korostuu suuren projektimäärän sijaan laatu ja asiakassuhde. Tiedämme miten tärkeänä asiakkaamme pitävät positiivista hakijakokemusta prosessin kaikissa vaiheissa, joten panostamme jokaiseen suorahakuun myös EB- ja markkinointiosaamisen näkökulmasta. Choicen monipuolinen osaajatiimi auttaa myös työsuhteen elinkaaren muissa palveluissa varsinaisen työllistymisen jälkeen, olipa kyse osaajien koulutuksesta, valmennuksesta, työsuhteen hallintaan liittyvistä asioista, työntekijäkokemuksen tai työyhteisön kehittämisen palveluista.

Palvelut ja hinnoittelu

Meiltä myös inhouse-rekrytoinnin jatkuva tuki – alkaen 20 h/kk

Inhouse-palvelussa saatte ammattilaisen työpanoksen tiimin tueksi, kun työkuorma on kasautunut, tarvitsette suorahaulla tuettua rekrytointia tai kaipaatte tukea ja sparrausta omaan prosessiin. Inhouse-tukipalvelu auttaa sekä ruuhka-ja sesonkipiikeissä tai voi olla jatkuvaa, strategista tekemistä. Palvelun sisältö voi yhtä lailla liittyä työnantajakuvan kehittämiseen liittyvää, Teamtailor-konsultointiin ja esimerkiksi rekrytointimarkkinoinnin visuaalisiin ja tekstituotantoihin.

Lataa maksuton opas toimivan työpaikkailmoituksen kirjoittamiseen

Lataa opas ja nappaa konkreettiset vinkit talteen!

Kaipaatko apua rekrytoinneissa?

Jätäthän yhteistietosi lomakkeella ja otamme sinuun yhteyttää viimeistään kahden arkipäivän sisällä.