Employer Branding

Mikä on työnantajakuva ja miksi sen kehittäminen on tärkeää?

Työnantajakuvalla tarkoitetaan mielikuvaa organisaatiosta työnantajana. Vaikka työnantajamielikuva on aina subjektiivinen, voi organisaatio omalla toiminnallaan vaikuttaa tähänkin brändinsä aspektiin.  Työnantajakuvan kehittäminen voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan; sisäiseen sekä ulkoiseen työnantajakuvan kehittämiseen.

Sisäisellä työnantajakuva kehittämisellä viitataan tärkeimpään kohderyhmään, eli nykyiseen henkilöstöön ja koko työnantajamielikuvan kehittäminen lähtee aina organisaation sisältä. On tärkeää selvittää mm. mitä työntekijäsi arvostavat ja, mikä on heille merkityksellistä, ja vahvistaa niitä asioita organisaatiossasi. Myös epäkohtien tunnistaminen, niiden korjaaminen sekä asiasta avoimesti viestiminen ovat tärkeä osa sisäisen työnantajakuvan kehittämistä.

Ulkoisen työnantajakuvan kehittämisen tarkoituksena on puolestaan kasvattaa yhtiön tunnettuutta sekä vahvistaa ja luoda mielikuvia valitussa kohderyhmässä, tehostaa rekrytointiprosesseja ja pienentää pitkällä aikavälillä rekrytointien yksikkökustannusta. Ulkoisen työnantajakuvan kehittämisen keskiössä ovat työnantajalupauksen määrittely ja erottautumis- sekä houkuttelutekijöiden kirkastus. Hyvä työnantajakuva syntyy aina yrityksen sisältä, on rehellinen ja läpinäkyvä ja korostaa niitä ominaisuuksia, jotka työntekijät sekä johto voivat allekirjoittaa.

Työnantajakuvan kehittämisen vaiheet

  1. Nykytilan kartoitus
  2. Osaajakohderyhmien, kilpailuetujen ja houkuttelutekijöiden kirkastus
  3. Markkinoinnin ja viestinnän toimenpiteiden käynnistys
  4. Seuranta ja parantaminen

Tarvitsetko apua rekrytointiin tai työnantajakuvan kehittämiseen? 

Jätäthän yhteistietosi lomakkeella ja otamme sinuun yhteyttä viimeistään kahden arkipäivän sisällä.