Suorahaun ja rekrytointien ammattilainen Reeta Asikainen siirtyi Choicelle Sharper Groupilta. Choicen arki 1. Kerro hieman taustastasi ja osaamisestasi? Rekrytointi ja liiketoiminnan kehittäminen yhdessä asiakkaidemme kanssa ovat intohimojani! Viimeiset 10 vuotta olen työskennellyt asiantuntijatehtävissä niin myynnin, henkilöstöhallinnon kuin liiketoiminnan kehittämisen parissa, joista viimeiset lähes kuusi vuotta olen toiminut liiketoiminnan kehittämisen parissa henkilöstöpalvelualalla ja suorahakujen maailmassa. Toimiessani henkilöstöpalvelualalla ja suorahakujen parissa olen päässyt näkemään monien yritysten tapoja viedä läpi rekrytointiprojektejaan ja päässyt olemaan oleellinen osa avainhenkilöiden etsintää. Teen työtäni suurella sydämellä ja asiakkaani ovat minulle aina etusijalla! 2. Miten sinä ja Choice kohtasitte? Juttelimme yhden Choicen perustaja-omistajan, Matias Ketolan, kanssa keväällä 2020 ja huomasimme, miten paljon ajatuksemme kohtasivat liittyen tulevaisuuden työelämään, rekrytointeihin ja työnantajakuvan luomiseen sekä näiden kaikkien yhdistämiseen. Päätimme jatkaa juttua seuraavan kerran hieman isommalla porukalla ja huomasimme, että minulla voisi olla paljon annettavaa heti Choicen alkumatkalla ja bisneksen skaalaamisen kanssa. Päätimme lyödä hynttyyt yhteen ja tässä ollaan! En siis hakenut perinteisesti mihinkään tehtävään, mikä on hyvä esimerkki siitä, mihin työelämä on menossa. Avointen tehtävien lisäksi on olemassa ”toinen markkina”, jota kutsutaan verkostoiksi ja tilanneperusteiseksi rekrytoinniksi. 3. Mikä sinua erityisesti kiehtoo työnantajamarkkinoinnin ja rekrytoinnin rajapinnassa? Vastaus tähän on hyvin selkeä: asiakkaidemme tarinan esille tuominen ja ääneen kertominen. Olen tehnyt työurallani töitä mahtavien asiakkaiden ja yritysten parissa, joiden tarinaa ei silti työnhakijamarkkinoilla tunneta. Yritykset voisivat olla vaikka kuinka loistava työpaikka, mutta syystä tai toisesta niistä ei ole kuultu eikä niitä osata ajatella edes vaihtoehtona. Choicella meillä on mahdollisuus tuoda asiakkaidemme tarina lähelle oikeita osaajakohderyhmiä ja pysäyttää, herättää ja kannustaa heitä hakemaan yhtiöön. Tätä kautta rakennetaan mielikuvaa ja tunnettuutta hakijamarkkinoilla ja opitaan samalla rekrytoinnin tärkeistä kohderyhmistä. Teemme nimenomaan töitä asiakkaamme työnantajamarkkinoinnin eteen ja haluamme saada heidän tarinansa kuuluviin yhdessä. Nykypäivän työelämässä hakijoiden houkuttelu on suuressa osassa (mutta ei yksistään riitä) ja vaatii jokaiselta yritykseltä suunnitelmallista ja systemaattista tekemistä ja jatkuvuutta työnantajakuvan rakentamiseen ja viestintään. Kilpailu on kovaa ja etenkin työvoimapulasta kärsivillä aloilla on keksittävä jatkuvasti uusia, innovatiivisia tapoja voittaa ihmiset puolelleen. 4. Millaisia oppeja ja osaamista tuot Choicelle? Lähdemme viemään asiakkaidemme tunnettuutta ja rekrytointeja uudelle tasolle. Olemme menneet isoja harppauksia eteenpäin viimeisten vuosien aikana siitä, miten rekrytointia ja työnantajakuvanmarkkinointia voisi tehdä, mutta silti vain murto-osa asiakkaistamme tekee systemaattista työtä tämän tavoitteen eteen. Nyt meillä on oiva tilaisuus hyödyntää omaa osaamistani rekrytointien, henkilöstövuokrauksen ja suorahaun maailmasta ja tuoda rekrytointimarkkinointi ja työnantajakuvan kehittäminen osaksi asiakkaidemme tapaa rekrytoida. Ennen kaikkea teemme pitkäjänteistä ja näkemyksellistä työtä asiakkaidemme tunnettuuden ja rekrytointien onnistumisen eteen. Organisaatiot ja houkuttelustrategiat ovat erilaisia, eikä kaikille sovi samat temput! Tässä korostuu erityisesti meidän markkinointitoimisto-osaamisemme sekä yli 10 vuoden kokemus konseptien luomisesta ja jalkauttamisesta. 5. Miksi yritysten kannattaa panostaa hakijakokemukseen ja rekrytointimarkkinointiin? Olemme nykypäivän työelämässä siinä pisteessä, että rekrytoinnit eivät ole yksittäinen osa-alueensa, vaan rekrytointi on osa yrityksen kasvustrategiaa yhdessä muiden rekrytointia tukevien toimintojen ohella. Näistä keskeisimpiä ovat mm. työnantajalupauksen määrittely ja sitä kautta koko työnantajakuvan rakentaminen eri kohderyhmille ja eri kanavissa. Onnistunut rekrytointiprosessi vaatii rinnalleen koko yrityksen tuen, ja työnantajakuvan kehittämiseen osallistuvat nimenomaan nykyiset työntekijät. Kilpailu osaavasta henkilöstöstä on kovaa, ja pelkkä palkitseminen ja työnkuvan houkuttelevuus eivät enää riitä vakuuttamaan osaajia. On ymmärrettävä syvällisemmin, mitä tuleva työnantaja edustaa, minkälaista arvomaailmaa tuleva työnantaja elää sekä mistä kumpuaa merkityksellisyyden kokemus työssä. Näin ollen yrityksissä tarvitaan rekrytointien tueksi pitkäjänteistä ja kasvustrategian toteutumista tukevaa yrityskulttuurin rakentamista ja markkinointiosaamista, joiden avulla pystymme myös konkretisoimaan yrityksen tarinan. Ei riitä, että työnantajalupaus tiedetään vain organsaation sisällä, vaan se on saatava myös kiinnostavien osaajakohderyhmien silmille ja korville. 6. Toimialalla puhutaan paljon rekrytoinnin ja markkinoinnin lähentymisestä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Tänä päivänä on tärkeää osata ajatella, että rekrytointimarkkinointi (candidate attraction), työnantajakuva (employer image) ja työnantajan arvolupaus (EVP) rakentavat kaikki yrityksen brändiä. Näin ollen ne kietoutuvat osaksi yrityksen markkinointistrategiaa. Joissakin yrityksissä toimitaan jo niin, että markkinointi osallistuu työnantajakuvan ja yrityksen tunnettuuden rakentamiseen rekrytointien näkökulmasta, mutta useassa yhtiössä on paljon tekemistä tämän suhteen. Monet yritykset ovat jo vuosia tehneet työtä asiakasmarkkinoinnin eteen, mutta viimeistään nyt on syytä tuoda markkinointi osaksi myös osaajien houkuttelua ja rekrytointeja. 7. Kerro ensimmäisistä viikoistasi Choicella? Hyppäsin mukaan vauhdilla toimintaan, tapasin myös kollegamme markkinointitoimisto Harvan puolelta, ja on ollut mahtava nähdä, miten energinen jengi minua oli vastassa. Pääsin heti tapaamaan asiakkaitamme, ja oli ilo huomata, miten paljon teemme asioita yhdessä ja toinen toisiamme tukien. Meillä Choicella kaikki perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja yhdessä tekemiseen. Tämän olen huomannut ensimmäisestä päivästä saakka. Porukkamme koostuu start up- & yrittäjähenkisistä ihmisistä ja teemme kaikki asioita 100 lasissa asiakkaitamme varten ja heitä palvellen. Meitä yhdistää aito halu auttaa asiakkaitamme ja mahdollistaa heidän liiketoimintansa kasvu. Samalla on ilo huomata, miten meillä myös oma henkilöstö ja oman henkilöstön hyvinvointi on tärkeä asia. Meillä pystyy helposti yhdistämään työelämän ja vapaa-ajan, mikä on nykypäivän modernissa työyhteisössä elinehto. Työskentelemme myös halutessanne kokonaan virtuaalitiimeissä online-ympäristöissä, vaikka konttorithan meiltä löytyy myös Helsingistä ja Tampereelta. Kuten vuosi 2020 on meille osoittanut, voi rekrytoinnin, perehdytyksen ja työnjohdon suorittaa myös täysin verkossa! Choicen toimintamallit on suunniteltu alunperin siitä näkökulmasta, ettei asuinpaikalla ole sinänsä väliä työnteon kannalta. 8. Terveiset tuleville asiakkaillesi ja kumppaneillesi? Me Choicella haluamme olla mukana rakentamassa modernia tapaa yhdistää rekrytointi ja rekrytointimarkkinointi ja haluamme tuoda erilaisia vaihtoehtoja näiden läpiviemiseksi. Yhdessä sisaryhtiömme Harvan kanssa muodostamme vahvan markkinointitiimin yhden luukun periaatteella. Näin autamme viemään rekrytoinnit, hakijapolun kehittämisen ja Employer branding- työn aivan uudelle tasolle. Onpa tilanteenne mikä tahansa, voit olla minuun yhteydessä: Tarvitsette vuokratyövoimaa tilapäiseen tai pidempään tarpeeseenHaasteenanne on löytää sopiva tekijä vaativampaan rooliin Haluatte lähteä rakentamaan systemaattisempaa tapaa tehdä rekrytointiaTarvitsette erottuvan rekrytointimarkkinointikampanjan Me Choicella pystymme auttamaan niin pienemmissä rekrytointitarpeissa kuin vaativimmissakin suorahaku-caseissa ja olemme luotettava kumppaninne myös rekrytointimarkkinoinnin puolella. Autan mielelläni tuomaan esiin juuri teidän tarinanne! Julkaistu: 2.9.2020