Sector Alarm on yksi Euroopan johtavista turvallisuusalan toimijoista, jolla on yli 600 000 tyytyväistä ja turvattua asiakasta. Yritys on tarjonnut yli 25 vuoden ajan laadukkaita hälytysratkaisuja kotitalouksille ja pienyrityksille ympäri Eurooppaa.
Choice auttaa Sector Alarmia osaajien hankinnassa tietoisuuden kasvattamisesta laadukkailla sisällöillä hakemiseen kannustamiseen. Myös kilpailijat tekevät runsaasti markkinointia samaan kohderyhmään, joten sisällöllinen ja visuaalinen erottuminen sekä yhtiöiden erojen viestintä työnantajana oli todella tärkeää. Konseptisuunnitteluun käytettiin joitain viikkoja, jonka jälkeen siirryttiin nopeasti konkreetisiin toimiin, sisällöntuotantoihin ja kampanjoiden julkaisuun.
Sector Alarmilla on tarve löytää ja sitouttaa kenttämyyjiä ja asentajia. Rekrytointi oli jatkuvaa, ja volyymit suuria. Tilanne työmarkkinoilla ei ole koskaan ollut helppo, muttei myöskään niin vaikea, kun Choicen ja Sector Alarmin aloittaessa yhteistyön vuonna 2020.
Rekrytoinnissa onnistumiseksi fokus suunnattiin tavoitteisiin, ja olennaiseksi kohderyhmäksi valittiin valtakunnallinen kenttämyynti. Oli tunnistettu, että F2F-myyntitaktiikkaan liittyi valtavasti erilaisia oletuksia ja mielikuvia, jotka estivät rekrytoinneissa onnistumista. Alalle on mahdollista siirtyä myös hyvin matalalla kynnyksellä ja minimaalisella työkokemuksella, josta haluttiin viestiä suoraan ja kursailematta. Sector Alarm kouluttaisi valitut osaajat kehittämässään Sector Way Academyssa. Lisäksi oli tärkeää markkinoida urapolkua, sillä rooli kenttämyynnissä oli tyypillinen ensimmäinen askel turva-alalle ja sillä voisi ponnistaa eteenpäin moneen tehtävään.
Yhteistyön tavoitteena oli täydentää oman tiimin osaamista Choicen työnantajakuvan ja työnantajamarkkinoinnin asiantuntijoilla ja toteuttajille, jotta työnantajakuvan vetovoimatekijöitä pystyttäisiin viestimään systemaattisesti ja suunnitellusti. Asiakkaalla oli hyvin vähän omia tehtävään nimettyjä toteuttajia, joten markkinoinnin ja viestinnän tuotanto tahdottiin hankkia kumppanilta. Myös raportointi ja analytiikka tulisi saattaa samalla tähän päivään. Myöhempi tavoitteiden tarkastelu osoitti, että sekä laadulliset että määrälliset tavoitteet onnistuttiin täyttämään, ja yhteistyö maksoi itsensä selkeästi takaisin jo ensimmäisen yhteistyövuoden aikana.
Yhteistyössä opimme paljon uutta, ja tulokset olivat selkeästi nähtävissä. Kumppanuus Choicen kanssa osoittautui hedelmälliseksi, ja heidän asiantuntemuksensa auttoi saavuttamaan nopeita tuloksia!
HR-johtaja Marianne Viinikka
Yhteistyön aikana rakennettiin myös luova konsepti “Elämän makuinen seikkailu – tule sellaisena kuin olet”. Konseptin alla suunniteltiin markkinoinnillisia toimenpiteitä valituille kohderyhmille: artikkeleita, kuvia, videoita, liikegrafiikkaa, blogeja ja mainoksia. Tavoite oli tehdä läpinäkyväksi, mikä tekee Sectorilta houkuttelevan työpaikan kohderyhmille. Konsepti luotiin yhdessä asiakkaan, heidän osaajien, ja Choicen luovan tiimin kanssa, ja siinä käytettiin sekä fasilitoivia menetelmiä että online-kyselyitä. Konseptin viestimisessä käytettiin monikanavaista lähestymistapaa, jossa hyödynnettiin somealustoja ja digimedioita.
Videosisällöt, joissa SectorAlarmilaiset kertoivat työstään ja harrastuksistaan, loivat elämänmakuista ja aitoa kuvaa työntekijöiden moninaisista taustoista ja heitä yhdistävästä mindsetistä. Sisällöissä havainnollistettiin, miten jokainen työntekijä on persoonallinen ihminen omine mielenkiinnon kohteineen ja kuinka Sector Alarm on valmis rekrytoimaan henkilöitä hyvin erilaisilla taustalla ja myyntiin myös nollakokemuksella aiemmasta vastaavista töistä! Turvapalveluiden myynti on monelle ensimmäinen oman alan työ!
Elämän makuinen seikkailu -konseptissa kerrottiin erilaisille kohderyhmille, kuinka Sector Alarmilla jokainen päivä on erilainen ja työarki monipuolista ja vaihtelevaa. Työyhteisössä jokainen saisi olla oma persoonallinen itsensä mielenkiinnonkohteineen ja unelmineen, ja SectorAlarmlaisia yhdistää mindset ja tavoitteet.
Lisäksi luotiin toistettavissa oleva, tutkimuksellinen markkinointikonsepti nuorten myyjien oletuksista ja toiveista myyntialaan liittyen (Myynnin barometri) Verkkosivuille rekrytoijan työtä ja suuria volyymeja helpottamaan tuotiin myös ehdokasliidien sitouttamis- ja segmentointityökalu, interaktiivinen video, joka paitsi markkinoi yhtiötä ja tehtävää ehdokkaille myös autta validoimaan valtavaa ehdokasmäärää. Tämä nimettiin Suomen nopeimmaksi työhaastatteluksi, jota myös markkinoidaan edelleen aktiivisesti.
Suomen nopeimmassa työhaastattelussa ehdokkaat voivat navigoida omilla valinnoillaan eteenpäin interaktiivisessa mainoksessa saaden samalla tietoa ja ehdotuksia juuri heille sopivista töistä yrityksessä. Nopeimman työhaastattelun ajatuksena on yksinkertaisesti helpottaa ehdokkaiden esivalidointia sekä myydä Sector Alarmin töitä ja kulttuuria verkkosivustolle saaduille kävijöille konversion parantamiseksi.
Yhteistyön avulla asiakas onnistui vahvistamaan työnantajatunnettuuttaan valituissa kohderyhmässä, vahvisti erottumista kilpailijoista sekä auttoi madaltamaan kynnystä harkita F2F-myynnin tehtäviä. Myös ehdokasmassaa laadullistettiin tehokkaasti jo ennen hakemuksen jättämistä. Esihenkilöiden kokemus oli, että ehdokkaiden validiteetti parani ja rekrytointiprosessi tehostui. Ylipäänsä myyntityöhön liittyvät mielikuvat muovautuivat ja suurimpia ennakkoluuloja taklattiin sujuvasti. Kampanjat toivat runsaasti sekä kävijöitä yrityksen urasivuille että suoria yhteydenottoja ja hakemuksia avoimiin tehtäviin. Blogit ja onnistumistarinat puolestaan tavoittivat uutta lukijakuntaa, ja myös oma henkilöstö osallistui entistä aktiivisemmin Ambassador-toimintaan. Sekä rekrytoinnin että markkinoinnin luvuissa nähtiin selkeästi positiivisia tuloksia, ja yhteistyö Choicen kanssa koettiin arvokkaaksi. Rekrytointitavoitteisiin onnistuttiin pääsemään haastavasta työmarkkinatilanteesta huolimatta!
Kaipaatteko apua työnantajabrändin kirkastamiseen tai käytännön markkinoinnin toteutuksiin rekrytointienne tukena? Rekrytoitteko volyymillisesti paljon ja tiedon käsittely sekä datan validointi on hidastaa rekrytointejamme?
👇
Varaa tapaaminen alta, niin kartoitetaan teille parhaat ratkaisut!