Skip to content

Miten työnantajabrändiä ja asiakasmarkkinointia rakennetaan rinnakkain?

Työnantajabrändi ja kaupallinen markkinointi tukevat suoraan toisiaan. Sitoutuneet ja osaavat työntekijät ovat motivoituneita ja tuotteliaita vaikuttaen näin asiakaskokemukseen.

Yrityksen menestys riippuu sekä sen työnantajabrändistä että asiakasbrändistä. Tyytyväiset työntekijät ovat motivoituneempia ja tuotteliaampia, mikä heijastuu positiivisesti myös asiakaspalveluun ja tuotteiden laatuun. Kiinnostava ja positiivinen mielikuva yrityksen asiakasbrändistä on kilpailuetu osaajienkin houkuttelussa.

Vaikka työnantajabrändi ja yrityksen asiakasbrändi ovat strategisesti erillisiä, ne voivat olla keskinäisesti riippuvaisia. Molempien vahvistaminen auttaa yritystä rakentamaan pitkäaikaista menestystä ja kilpailuetua markkinoilla. Yhdessä ne täydentävät toisiaan ja luovat positiivisen kierteen, ollessaan linjassa yrityksen arvojen ja tavoitteiden kanssa.

Siinä missä työnantajakuva on lupaus työntekijäkokemuksesta, asiakasbrändi viestii asiakaskokemusta. On kuitenkin tärkeää ymmärtää työnantaja- ja asiakasbrändäyksen erityispiirteet, jotta voi panostaa kuhunkin tarpeen mukaan. Alla merkittävimmät painopisteet brändisuunnitelman laatimiseen.

Tavoite

Employer branding on keino rakentaa houkutteleva ja kiinnostava maine työnantajana. Sen avulla keskitytään siihen, kuinka yritys näyttäytyy nykyisille ja potentiaalisille työntekijöilleen. Työnantajabrändi pyrkii houkuttelemaan ja sitouttamaan osaamistasoltaan oikeita ja kulttuurillisesti sopivimpia työntekijöitä ja luomaan heille motivoivan työympäristön. Pitkän aikavälin tavoitteena on vahvistaa organisaation osaamista ja kilpailukykyä työvoimamarkkinoilla, kun taas lyhyt aikaväli voi konkretisoitua esimerkiksi yksittäiseen rekrytointitarpeeseen.

Asiakasbrändiviestintä keskittyy siihen, miten yritys näyttäytyy asiakkailleen ja sidosryhmilleen. Sen avulla rakennetaan mielikuvaa, jonka yritys haluaa välittää tuotteistaan tai palveluistaan. Tavoitteena on luoda positiivinen kuva ja luottamus asiakkaiden mieliin, mikä johtaa ostovalintoihin ja asiakasuskollisuuteen. Pyritään myös luomaan vahva ja tunnistettava brändi, joka erottuu kilpailijoista ja säilyttää asiakkaiden luottamuksen. Asiakasbrändäyksen lopputavoite on tunnettuuden ja mielikuvien avulla houkutella ja pitää asiakkaita, ja lisätä tuottoa.

Kohderyhmä

Työnantajakuvastrategiassa pääkohderyhmä on nykyiset ja potentiaaliset työntekijät. Tavoitteena on puhutella osaamisen, kulttuurin ja yrityksen tavoitteisiin sopivia työntekijöitä ja säilyttää heidät yrityksessä pitkällä aikavälillä.

Asiakasbrändäyksen pääkohderyhmä on yrityksen asiakkaat ja sidosryhmät. Tavoitteena on luoda positiivinen mielikuva tuotteista tai palveluista juuri heissä, joiden ongelmiin yrityksen palvelut tai tuotteet vastaavat.

Siinä missä työnantajakuva on lupaus työntekijäkokemuksesta, asiakasbrändi viestii asiakaskokemusta.

Choice tiimi Teemu ja Päivi

Viestikärjet ja mittarit

Työnantajabrändäys keskittyy – tai ainakin pitäisi keskittyä – viestimään työntekijäkokemusta. Viestinnällisiä painopisteitä voivat olla esimerkiksi yrityksen kulttuuri, johtamistapa, työnantajalupaus (EVP), työntekijöiden hyvinvointi ja mahdollisuudet urakehitykseen. Työnantajabrändiin liittyvät mittarit voivat sisältää työntekijöiden sitoutumisen, rekrytointikustannusten vähenemisen, työntekijöiden pysyvyyden ja työtyytyväisyyden mittauksen. Myös työntekijöiden suositukset ja työnantajakuvan kehittymisen seuranta ovat tärkeitä mittareita.

Asiakasbrändäyksen viestinnällinen pääpaino on yrityksen ja tuotteiden tai palvelujen asiakas- ja arvolupauksen viestimisessä. Keinoja sen viestimiseen on monia – aina yrityksen missiosta visuaaliseen ilmeeseen. Asiakkaille suunnatun brändin mittarit voivat sisältää asiakastyytyväisyyden, brändin tunnettuuden, asiakkaiden ostokäyttäytymisen ja markkinaosuuden kehittymisen seuraamisen. Asiakaspalautteen ja markkinatutkimusten avulla voidaan arvioida asiakasbrändäyksen tehokkuutta.

Synergiaa ja säästöä yhteistyöllä

Moni yrityksen edustaja miettii, keneltä ostaa brändityötä. Kannattaako työnantajakuva- ja asiakasbrändin kehitys keskittää samalle kumppanille? Voiko viestintää tehdä limittäin niin, että siitä syntyy säästöä? Vastaus kysymykseen löytyy konteksti- ja kohderyhmäymmärryksestä. Valitse yrityksellesi kumppani, joka tuo tiimiisi asiantuntijuutta teidän tavoitteisiinne liittyen. Työnantajakuvatyötä ei tehdä pelkällä markkinointiosaamisella, vaan strategioihin tulee hyödyntää myös rekrytoinnin, johtamisen ja työelämän asiantuntijuutta. B2B-brändin rakentamisessa taas asiantuntemus, osaaminen ja ammattitaito ovat aivan markkinoinnin keskiössä. 

Vaikka brändinne parissa toimisi lukuisia kumppaneita eri erityisosaamisalueilla ja vahvuuksilla, on koko verkoston hyvä yhteistyö onnistumisen avain. Näin vältetään päällekkäinen työ sekä hyödynnetään kahden brändikaistan yhteisvaikutus mahdollisimman tehokkaasti. Tämä näkyy väistämättä myös kustannuksissa ja tehokkuudessa. 

Kaipaatko apua työnantajakuvan tai asiakasbrändinne kehittämiseen tai strategiaan?
Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen

Päivi Lehtonen on vaikuttanut työelämässä ja yrittäjänä yli 20 vuotta markkinointi-, myynninedistämis-, HR- ja luovalla alalla. Hän on toteuttanut yli 500 toimihenkilö- ja asiantuntijarekrytointia ja / tai suorahakua uransa aikana sekä rekrytoinut, kouluttanut ja sitouttanut yli 1000 ihmistä myynnin kenttäorganisaatioon 14 kaupungissa. Päivi on myös pätevöitynyt henkilöarvioija ja myös useamman kerran palkittu osaamisestaan.

LinkedInissä

Varaa tapaaminen