Skip to content
Choicen rekrytointitiimi

Löydä sopiva osaaja työnantajakuvaasi vahvistaen

Rekrytointiprosessin onnistuminen vaikuttaa yrityksenne työnantajakuvaan. Autamme rekrytoivia esihenkilöitä, HR-ammattilaisia ja johtoa osaamisprofiilin määrittelyssä, työpaikan mainonnassa tai / ja ehdokkaiden suorahaussa. Keinot valitsemme tavoitteidenne mukaan ja suosituin on hybridihaku, jossa yhdistyy julkinen markkinointi ja suorakontaktointi.

Näin asiakkaamme kertovat yhteistyöstämme:

  • Olemme rakennusalan tietopalveluiden ja tietomallinnuksen asiantuntija, joka kasvaa ja laajentuu Pohjoismaissa. Choicen tiimi toteutti meille suorahaun, jonka avulla löysimme etsimäämme osaamista mutta myös opimme ymmärtämään hakijakohderyhmäämme entistä syvällisemmin.

    Arto Nieminen, COO
    Nordic BIM Group
  • Toimimme pilvipalvelualalla, joka kasvaa ja muuttuu jatkuvasti. Choice auttoi meitä rekrytoimaan markkinoinnin osaajan tehokkaasti ja hyvää hakijakokemusta vaalien. Choicelaiset esittivät tärkeitä kysymyksiä alkukartoituksessa ja haastoivat meitä työpaikkailmoituksen sisällön kanssa. Rekrytoitu osaaja kehui koko prosessia valtavasti!

    Hanna Valjakka, Markkinointijohtaja
    Sulava Oy
  • Yhteistyö oli sujuvaa ja prosessi eteni vauhdikkaasti. Saimme tukea ja vastauksia koko prosessin ajan. Choice osasi myös esittää tärkeitä ja kiperiäkin kysymyksiä alkukartoituksessa ja haastoi meitä kertomaan, miksi juuri meille kannattaisi tulla töihin. Myös rekrytoitu osaaja on kehunut tapahtunutta prosessia.

    Juhana Lamberg, Toimitusjohtaja
    Faros & Com
  • Energia-alan toimijana tiedämme, että kilpailu kokeneista osaajista on kovaa. Pitää pystyä erottumaan muutenkin kuin vain vetovoima- ja pitovoimatekijät muotoilemalla. Choice auttoi minua esihenkilönä löytämään parhaat osaajat kaupallisiin rooleihin.

    Petteri Tarkio, Myyntijohtaja
    HögforsGST
  • Choice on mainio kumppani niille, jotka haluavat saavuttaa passiiviset hakijat. Keinot ovat dataan ja kokemukseen perustuva ymmärrys erilaisesta hakijapolusta sekä monipisteinen kontaktointi. Choicelta saa hyviä vinkkejä myös toiminnan strategiseen kehittämiseen.

    Henkilöstöjohtaja
    Kunnossapito ja kiinteistöt

Rekrytoinnit joko projektina tai jatkuvana palveluna

  • Choicen tapa löytää, tavoittaa ja rekrytoida sopivat osaajat on aidosti työnantajakuvalähtöinen ja ollut osa Choicen perustoimintatapaa perustamisestamme lähtien. Työnantajakuvan vahvistaminen sekä tunnettuuden kasvattaminen kohderyhmässä ovat asiakkaillemme erittäin tärkeitä, joten olemme panostaneet erityisosaamiseen markkinoinnissa ja viestinnässä. Saamme todennetusti tehokkaasti tavoitettua myös ei työnhaussa olevat (passiiviset hakijat) yhdistelmällä markkinointia, viestintää  ja suorakontaktointia.

  • Etenkin asiantuntija-, senior- tai johtajahauista suurin osa toteutetaan hybridihakuna, jossa yhdistyy positiivista ehdokaskokemusta ruokkiva täsmäkontaktointi ja työnantajamarkkinointi valittuun kohderyhmään. Hybridihaku rakentaa työnantajakuvaa ja kasvattaa työnantajatunnettuutta laajemmin kuin pelkkä suorahaku, samalla kun hyödynnämme tehokkaasti ilmoitushausta tuttuja menetelmiä ja kanavia. Onnistuneen prosessin takaa laadukas suunnittelu. Yhtäkään työpaikkailmoitusta ja -kampanjaa ei julkaista ilman laadukasta profilointia ja ydinviestien määrittelyä.

  • Rekrytointitiimimme on koulutettu kiteyttämään ja viestimään organisaationne aidot vetovoima- ja pitovoimatekijät, vision, kulttuurin kulmakivet sekä tarinanne uskottavasti, mitattavasti ja monikanavaisesti kohderyhmälle. Asiakkuustiimissä on sekä EB-markkinoinnin asiantuntija että rekrytoinnin ammattimainen. Tiimiläisemme on myös itse toiminut rekrytoivan esihenkilön tai johtajan roolissa, joten tunnemme omakohtaisesti liiketoiminnasta rekrytoinnille kohdentuvat odotukset

Näiden toimialojen asiakkuuksien parissa toimimme jatkuvasti

  • Turvallisuus

    Puolustus, suojelu, teknologia, asiakkuudet

  • IT

    Ohjelmistot, konsultointi, koulutus, myynti, asiakkuudet

  • Rakennus

    Talous, hallinto ja pankki

  • Tekniikka

    Hardware, software, sähkö, automaatio, prosessit

  • Kauppa ja liiketoiminta

    Markkinointi, myynti, asiakkuudet, data, johtaminen

Ehdokaskokemuslähtöinen rekrytointi

Näin prosessimme etenee: 

  1. Starttipalaveri sisältäen tavoitteet, prosessin ja roolit: osaajaprofilointi ja vetovoima- ja pitovoimatekijät.
  2. Sähköisen projektialustan avaus: kaikki viestintä ja dokumentaatiot yhdessä paikassa sekä täysi läpinäkyvyys siihen, missä projekti kulkee
  3. Haun avaaminen ja laadukas hakijakäsittely sekä viestintä läpi prosessin. Suorakontaktoinnista sopiminen ja työtavat.  
  4. Houkuttelevan ja teidän kuuloisen työpaikkailmoituksen kirjoittaminen ja markkinointi kohderyhmälle sopivissa kanavissa ja Choicen tietokantoissa.  
  5. Ehdokkaiden esittely asiakkaalle
  6. Referenssisoitot ja yhteenveto sekä johtopäätökset sekä neuvotteluiden ja päätöksenteon tuki.
  7. Soveltuvuusarvioinnit kokeneen henkilöarvioijan toteuttamana
  8. Onnistumisen analyysi, raportointi ja uudet ideat seuraavaan yhteistyöhön.
  9. Tukipalvelu koko koeajan niin valitulle kuin esihenkilölle. 

Mittaamme läpi prosessin sekä asiakaskokemusta että ehdokaskokemusta. Halutessanne prosessiin voidaan yhdistää laajempi osaajakohderyhmäkartoitus.

Rekrytointi (Standard) 

Kun kaipaat apua toimihenkilöiden ja asiantuntijoiden etsintään ja haluat hyödyntää kohdennettua, taktista markkinointikampanjaa. Keinot ja kanavat valitsemme perustuen rooliin sekä tietoon saatavilla olevasta osaajakohderyhmästä. Koska hakijoita on runsaasti, autamme luomaan laadukkaan hakijakokemuksen jokaiselle! Suurien hakemusmäärien laadukas käsittely hoituu kanssamme tehokkaasti ja hyvä ehdokaskokemus on työnantajakuvasi kannalta erittäin tärkeä. Jokainen rekrytointi sisältää paitsi ilmoituskampanjan myös soveltuvuusarvioinnit

Hybridihaku (Suosituin)

Suosituin rekrytointipalvelumme on hybridi, jossa yhdistyy markkinointiviestintä ja suorakontaktointi. Näin rakennetaan sekä työnantajakuvaa ja positiivista hakijakokemusta. Autamme niin osaaja- ja hakuprofiilin määrittelyssä, työpaikkailmoituksen kirjoittamisessa sekä hoidamme rekrytointiprosessin toteutuksen sisältäen ehdokasviestinnän ja henkilöarvioinnit. Hybridihakuun sisältyvä markkinointikampanja on muokattavissa tarpeenne mukaan ja siihen voidaan lisätä tunnettuutta kasvattavia mainosmuotoja ja -kanavia lisäpalveluina. 

Suorahaku eli headhunting

Tarpeen mukaan toteutamme hakusi myös pelkästään headhuntingin eli suorahaun keinoin. Mikäli et voi viestiä hakuprosessista tai haluat toteuttaa rekrytoinnin tutkan alla, on suorahaku siihen toimivin keino. Suorahaku on rekrytointiprosessi, jossa ei käytetä julkista ilmoittelua, vaan Choicen kokenut tiimi kontaktoi henkilöt suoraan LinkedInissä ja muissa kanavissa räätälöidyn ehdokasmateriaalin ja sisältöjen -keinoin. Myös uorahaku on aina työnantajakuvalähtöistä ja perustuu asiakasyrityksen vetovoima- ja erottautumistekijöihin kohderyhmässä. Panostamme ehdokaskokemukseen sekä palvelevaan viestintään sekä myymme taidokkaasti ja rehellisesti sekä tehtävän että teidät yrityksenä ehdokkaille. Suorahaun yhteydessä voidaan toteuttaa myös markkinakartoitus lisäpalveluna.

Kaipaatko sittenkin vain sourcausta tai soveltuvuusarviointeja? 

Sinulle joka haluat toteuttaa rekrytointiprosessisi pääosin itse: 

Jos haluat toteuttaa hakuprosessiin pääosin itsenäisesti ja kaipaat tukea vain valitussa osassa prosessia, sekin onnistuu. Voimme auttaa luomaan prosessin ja tarjota työkalun hakijoiden screenaukseen tai esimerkiksi kerätä teille kontaktointilistan LinkedInistä (long list tai short list). Mikäli kaipaat varmuutta päätökseen ja haluat parantaa hakijakokemus prosessin loppuvaiheessa, toteutamme myös pelkästään henkilöarvioinnin (soveltuvuusarvioinnin) erikseen tilattuna valintapäätöstä ja myöhempää onboardingia tukemaan. Varaa tapaaminen, ja katsotaan, millainen ratkaisu sopii teidän tarpeeseen, aikatauluun ja budjettiin.

Tiesitkö, että meiltä saat rekrytointipalvelua myös As a service -kuukausilaskutteisella mallilla? 

Näin ehdokkaat kertovat yhteistyöstä Choicen kanssa:

  • Kiitos Choicen rekrytoijalle! Kun lupaat soittaa tiettynä päivänä, soitat. On todella suuri ero sen välillä, miten ihmiset pitävät lupauksensa. Kaikista ei voi todellakaan sanoa samaan. Kiitos hyvästä kokemuksesta.

    Tietohallintojohtajan rekrytointi
    Delete
  • Olen hakenut aktiivisesti töitä kuukauden päivät ja ollut mukana monissa rekrytoinnissa. Voin vilpittömästi todeta, että suhtautumisi voittaa kaikki aiemmat kokemukseni ylivoimaisesti. Kiitos että arvostat.

    Key Account Managerin rekrytointi
    CityMark (Byggfakta)
  • Kiitos että olette olleet aktiivisesti meihin ehdokkaisiin yhteydessä. Kun lupaatte palata, palaatte. Olen itsekin tehnyt rekrytointeja ja tiedän, että asiakkaan työnantajakuvan voi pilata hyvin helposti.

    Sähkösuunnittelijan rekrytointi
    Nimetön asiakas, energiala

Usein kysyttyä

Tämän päivän ehdokas voi olla tulevaisuuden työntekijä tai huomisen asiakas, päättäjä tai kumppani. Yksinkertaisesti, kohtele siis  ehdokkaitasi kuten, kuin kohtelisit asiakkaitasi. Kun panostatte ehdokaskokemukseen, rakennatte samalla vahvaa, houkuttelevaa ja autenttista työnantajakuvaa. Sillä on vaikutus organisaation houkuttelevuuteen työmarkkinoilla sekä sitä kautta merkitys myös liiketoiminnalliseen ja taloudelliseen menestykseen. 

Word of mouthing voimaa ei pidä myöskään aliarvioida, sillä se voi hyvin etenkin suljetuissa ympyröissä, joihin työnantajien edustukselle harvemmin jaetaan pääsylippuja. 

Yrityksen menestys on sidonnainen myös haluttujen osaajien löytämiseen, rekrytointiin ja sitouttamiseen. Oikea osaaja hyödyntää parhaan potentiaalinsa, sitouttaa työyhteisöä, houkuttelee asiakkaita ja vahvistaa yrityksen työnantajakuvaa.

Meidän tiimin puoleen käännyttäessä organisaatiot haluavat usein löytää parhaat osaajat, mutta käännämme monesti keskustelun siihen, ketkä ovat nämä "parhaat" osaajat, joita he etsivät? Sana “paras” tarkoittaa kaikille hieman eri asioita, joten parasta osaajaa ei ole olemassakaan. On vain olemassa toiveita, vaatimuksia ja tavoitteita, joita vasten osaajaprofiilia ja osaajamarkkinaa tulee peilata. Oikean osaajan tunnistamisessa on muutama olennainen tarkistuspiste, joiden avulla "parhautta" voidaan tarkastella.

Sitä voidaan tarkastella 1) yrityksen 2) roolin ja 3) kulttuurin näkökulmasta. Oikea osaaja täyttää jokaisesta kohdasta jotain, mutta suurimmassa tapauksessa ei koskaan kaikkea kaikista. Seuraavalla kolmella tarkistuspisteellä voitte arvioida osaajan sopivuutta organisaatiollenne jo ennen osaajaprofiilikeskustelua kanssamme. 

Monimenetelmäinen henkilöarviointi on tieteellisesti todennettu tapa  varmistaa fiksu rekrytointipäätös. Sen ennustearvo on suurempi kuin minkään yksittäisen muun metodin.

Se antaa tukea ja varmuutta henkilöarviointiin ja valintapäätökseen, olipa kyse korvausrekrytoinneista tai uusien henkilöiden palkkaamisesta. Lisäksi se on hyvää palvelua työntekijöille sekä tulevalle esihenkilölle! Henkilöarvioinnista saatava ymmärrys on hedelmällinen pohja myös uuden henkilön perehdyttämiseen sekä valmentavan esihenkilötyön tukemiseen.

Arvioimme kärkiehdokkaiden työpersoonallisuutta pohjautuen viiteen keskeiseen osa-alueeseen, minkä lisäksi ehdokkaat tekevät kykytestit. Asiakkaan toiveesta voimme toteuttaa roolikohtaisen arvioinnin erillispalveluna, mikä tarkoittaa eri rooleissa menestymisen kanssa korreloivien piirteiden syvällisempää ymmärtämistä. 

Konsulttimme korostavat, että työpersoonatestaus perustuu hakijan itsearvioon sekä normiryhmän vertailuun psykometristen algoritmien perusteella. On tärkeää huomioida, että persoonallisuus ja kyvyt eivät ole muuttumattomia, vaan molemmat saattavat kehittyä ajan kuluessa, koulutuksen myötä tai tilanteen vaatimusten muuttuessa. Raportit kuvaavat oletettua tai todennäköistä käyttäytymisestä kullakin osa-alueella työelämän kontekstissa. Persoonallisuus ei ole muuttumaton. Choicen rekrytointipalveluun sisältyy aina kärkiehdokkaiden soveltuvuustestaus. 

Yksittäisissä projekteissa suosimme kiinteää hintaan, koska se on asiakkaalle ennustettava. Hinnoittelu riippuu rekrytoinnin työmäärästä ja työn tuntihinnasta. Vuoden 2025 hinnat yksittäisissä projekteissa asettuivat välille: 

Juniortaso: 4000 - 5500 €
Asiantuntija: 6900 - 8800 €
Päälliköt ja senior-roolit:  8400 - 9900 €
Johtaja / C-level-rooli: 9900 - 14 900 € 

Muistathan, että hybridirekrytoinnin hinnoitteluun sisältyy varsinaisen rekrytointiprosessin sekä ehdokaskokemuksen ja -viestinnän lisäksi: 

- Soveltuvuusarvioinnit sertifioidun konsultin toimesta
- Työtehtävän markkinointi sopivissa kanavissa, platformeilla ja verkostoissa 
- Raportointi 

Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän ja useamman palvelun keskität meille, sitä enemmän synergiaa löytyy. Palveluiden hinnoitteluun Choicella vaikuttaa: 

- Työnkustannukset eli palkat
- ATS- ja henkilöarviointialustan lisenssit
- Työpaikan markkinoinnin kustannukset.

Choicen kanssa hintataso pysyy järkevänä mm. siitä syystä, että tuotamme itse niin rekrytointipalvelun, rekrytointimarkkinoinnin toteutuksen ja mediajakelun sekä henkilöarvioinnit, eikä meidän tarvitse ostaa näitä palveluita erikseen alihankkijoilta.

Choicen kanssa asiakas tietää aina, mihin hänen käyttämänsä investointi on jakautunut.  Rekrytoinnin toteuttamistyön tuntimääräarvio on hyvin hallussa. Olemme toteuttaneet satoja rekrytointeja eri toimialoilla ja erilaisiin rooleihin erilaisiin vaativuustasoihin, joten meillä on erittäin tarkkaa dataa, minkä verran keskimäärin hakuprosessin käytetään työaikaa ja miksi näin. Tämän viestimiseksi tarjouksemme sisältää hintaerittelyn työn ja median suhteen. Lisäksi viestimme selkeästi, mitä palvelun lopputuloksena syntyy konkreettisesti.  

Jos asiakas kokee, ettei halua osallistua mihinkään muuhun kuin työpaikkailmoituksen hyväksyntään, ehdokkaiden esittelyiden vastaanottamiseen ja 2. kierroksen haastatteluihin sekä valintapäätökseen, se on täysin ok. Suurin osa asiakkaistamme ostaa palvelun juuri siksi meiltä, että heillä ei ole rutiinia, kokemusta tai osaamista toteuttaa korkeatasoista rekrytointiprosessia, joka vahvistaa heidän työnantajakuvaansa kaikissa rekrytoinnin vaiheissa.

Toisinaan asiakas haluaa tehdä jonkun osan rekrytointiprosessista itse, ja tämä voidaan huomioida hinnoittelussa. Tästä saamme eniten kiitos, että emme ole lukkiutuneet yhteen palkkiomalliin, vaan aidosti haluamme neuvotella ratkaisun sisällöstä ja toteutustavasta. Toisinaan asiakas ostaa lisäpalveluna työsopimuksen pohjan tai työsopimuskonsultointia sekä työnsuhteen ylläpitoon ja elinkaareen liittyvää HR-palvelua kuten yksilön johtamisen tukea, työn aloituksen jälkeiset fiiliskyselyt sekä tukea 1to1-keskusteluihin ja urasuunnitteluun. 

Pitkän aikavälin hyöty syntyy rekrytoinnissa siitä, että rekrytoinnin lopputulos on onnistunut ja että henkilö pysyy tehtävässä ja yhtiö haluaa pitää osaajan töissä. Kun verrataan rekrytoinnin kustannuksia siihen arvoon, jonka osaava johtaja tai asiantuntija tai ammattilainen tuottaa yritykselle ja sen asiakkaille, on investointi on erittäin kannattava.

Kaikista kalleinta rekrytoinnissa on tehdä virherekrytointi, joka johtaa nopeaan koeaikapurkuun tai työsuhteen purkautumiseen 6-12 kk:n kohdalla. Jos työsuhde purkautuu koeajalla asiakkaan tai ehdokkaan toimesta, käynnistää Choicen uuden prosessin asiakkaalle maksutta pois lukien henkilöarviointien lisenssikustannukset ja rekrytointikampanjan mediakustannukset. 

On tärkeää muistaa, että työsuhteen päättämiseen liittyvät kulut eivät rajoitu ainoastaan uuden rekrytoinnin mahdollisiin kustannuksiin, vaan myös kaikki muu työ, vaiva ja uudelleen organisointi sekä sisäinen säätäminen, uudelleen järjestely ja hämmennys maksaa. Asioista pitää usein myös viestiä eri suuntiin. 

Kaipaatko apua rekrytoinneissa?