06.04.2025

Miksi ehdokaskokemus on tärkeä osa brändityötä?
Tämän päivän ehdokas voi olla tulevaisuuden työntekijä tai huomisen asiakas, päättäjä tai kumppani. Yksinkertaisesti, kohtele siis ehdokkaitasi kuten, kuin kohtelisit asiakkaitasi.
Kun panostatte ehdokaskokemukseen, rakennatte samalla vahvaa, houkuttelevaa ja autenttista työnantajakuvaa. Sillä on vaikutus organisaation houkuttelevuuteen työmarkkinoilla sekä sitä kautta merkitys myös liiketoiminnalliseen ja taloudelliseen menestykseen. Tässä kolme konkreettista syytä panostaa ehdokaskokemukseen brändin näkökulmasta.
- Riippumatta siitä, palkataanko ehdokkaita, heidän kokemuksensa organisaatiostanne heijastelee brändiänne ulospäin. Heikko kokemus, kuten pitkä hiljaisuus hakemuksen lähettämisen jälkeen tai epäkohtelias haastattelija voi vahingoittaa yhtiön mainetta. Positiivinen kokemus voi vaikuttaa yleiseen maineeseen positiivisesti sekä lisätä kiinnostusta. Me tiedämme kumppanina, miten olennaisen asian kanssa olemme tekemisissä, kun saamme kunnian pitää eri asiakkaiden työnantajabrändin mukaisia hattuja päässä.
- Kun työpaikkojen tarjonta lähtee kasvuun, patoutunut tyytymättömyys alkaa purkautua myös nykytyöpaikoilla. Tämä näkyy uusien mahdollisuuksien aktiivisena etsimisenä sekä työnhakuprosessien aloituksina. Erinomainen ehdokaskokemus voi olla se tekijä, joka erottaa teidän organisaation silloin muista samat ammattilaiset haluavista kilpailijoistanne. Kun arvostatte ihmisiä ja heidän aikaansa ja ehdokkaat saavat ammattimaista ja huomaavaista kohtelua, ovat he myös todennäköisemmin sitoutuneita ja motivoituneita aloittamaan työt, jos heidät valitaan. Kohtele ehdokkaidesi aikaa arvokkaasti, koska se on myös oma etusi. Kukaan ei ole kiinnostunut tuhlaamaan minuutteja merkityksettömissä, valmistelemattomissa tai huonon fiiliksen palavereissa.
- Teidän organisaation työnantajamielikuva on yhtä kuin teidän organisaatiosta kerrotut tarinat, oletukset, kokemukset, huhupuheet, julkiset arvostelut, läpät ja kuiskaukset. Ja näin on etenkin silloin, kun ette itse ole keskustelun aktiivisena osapuolena. Kun taas teette organisaationa systemaattista ja linjakasta tunnettuus- ja vaikuttamistyötä valitsemissanne kohderyhmissä, on teillä mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten vetovoimaisena ja houkuttelevana työnantajana teidät koetaan ja mistä syistä! Ja lisäksi lupaamme, että jossette itse johda omaa työnantajakuvaanne ja teistä vallitsevia käsityksiä työmarkkinoilla, joku muu johtaa. Esimerkiksi teidän kilpailijat.
Word of mouthing voimaa ei pidä aliarvioida, sillä se voi hyvin etenkin suljetuissa ympyröissä, joihin työnantajien edustukselle harvemmin jaetaan pääsylippuja.
☎️ Haluatko sparrata erottuvan ehdokaskokemuksen rakentamista tai tarvitsetko apua käytännön rekrytointiprosessin kanssa parhaan mahdollisen kokemuksen takaamiseksi? Pistähän viestiä tulemaan alla olevan lomakkeen kautta!