Miten kesätyöntekijöiden houkuttelu, rekrytointi ja sitouttaminen onnistuivat tänä vuonna? Onko teillä jo suunnitelmia tulevalle kesälle? Vastaa kyselyyn ja voit voittaa 4 tunnin teematyöpajan asiantuntijoidemme kanssa. Vastaamalla autat luomaan parempaa kesätyökokemusta!

Vastaa kesätyöntekijöiden rekrytointia koskevaan kyselyyn ja lue lisää palveluistamme!
Lue miten voimme auttaa kesätyörekryissä
Kokemuksia kesätyöntekijärekrytoinnista
-
Olemme lähestyneet kesätyöntekijöiden rekrytointeja tyypillisesti hyvin tatkisesti. Tiedämme kyllä, että kesälomatuuraukset on hoidettava tavalla tai toisella, mutta jostain syystä olemme olleet vähän liian myöhään liikkeellä. Kesätyöntekijöihin kohdistuva kustannus on suuri, sillä olemme hankkineet rekrytoinnin, markkinoinnin ja kesätyöntekijöiden palautekyselyn ennen Choicea eri toimijoilta.
Liiketoimintajohtaja, teollisuusYli 100 henkeä työllistävä teollisuusyritys -
Choice rekrytoi meille useita teknisen alan osaajia erilaisiin teknisen alan tehtäviin. Suurimmalla osalla halutuista osaajia oli joko teknisen alan tai kaupallisen alan tausta, ja myös monet muut työnantajat halusivat heidät töihin. Choicen kanssa teimme töitä läpi vuoden, ettei rekrytointi jäisi vain yksittäiseksi ponnistukseksi vuoden vaihteessa. Se kannatti!
HR-päällikköYli 400 henkeä työllistävä yhtiö energia-alalla
Kesätyöntekijöiden rekrytointi ja sitouttaminen palveluna - tavoittaminen, rekrytointi, sitouttaminen
-
Houkuttele ja viesti
Kesätyörekrytointien tavoitteena ei voi olla pelkästään vuosilomien mahdollistaminen. Ota kaikki hyöty irti.
-
Kehitä ja motivoi
Odotukset ylittävä kokemus vaikuttaa työnantajakuvaan ja varmistaa onnistumisen seuraavalla kerralla.
-
Rekrytoi ja sitouta
Hallittu ja hyvin viestitty rekrytointi vapauttaa esihenkilöiden aikaa ja varmistaa, että eri tiimeihin saadaan halutut osaajat!
Väsytti kesätyöntekijärekrytoinnin projekti? Yllättikö työmäärä? Mitä jos siirtyisitte yksitäisestä projektista ennakoituun ja pitkäjänteisempään toimintatapaan?
Kenelle palvelu SOPII?
Yrityksille, jotka
- työllistävät kesätyöntekijäsesonkina ainakin 10 kesätyöntekijää
- haluavat parantaa asemaa kesätyöpaikkojen tarjoajana
- ovat havainneet haasteita löytää ja saada haluamiaan kesätyöntekijöitä
- haluavat haastaa ja kehittää rekrytointia
- tietävät että rekrytointiprosessi ja -laatu ovat kunnossa mutta ette ole vielä keksinyt, miten sitä hyödynnetään työnantajakuvatyössä
- ovat rohkeita ja ennakkoluulottomia suunnannäyttäjiä
- haluavat tehdä asiat kokonaisvaltaisesti ja hyvin
- haluavat kehittää työnantajakuvaa systemaattisesti
- haluavat saada kokonaishyödyn irti kesätyökaudesta
- haluavat sitouttaa tulevaisuuden tekijät ajoissa
- eivät tyydy siihen, miten on aina tehty
Kenelle palvelu EI sovi?
Yrityksille, jotka
- haluat tehdä kaiken, kuten aiemminkin
- eivät halua investoida uuteen tai kehittävään
- haluavat ostaa vain mediaa ja markkinointia
- eivät halua ymmärtää kesätyöntekijöitään paremmin
- tavoittelevat ainoastaan kesätyötehtävien täyttämistä
- eivät halua tai uskalla uudistua ja kehittää toimintaa
Miksi kesätyöntekijärekrytointiin ja sitouttamiseen kannattaa panostaa läpi vuoden?
-
Kesätyörekrytoinnin ja siihen liittyvä markkinointiviestinnän kokonaisuus ovat monelle merkittävin taloudellinen panostus työnantajakuvaan. Se vie aikaa, euroja ja fokusta projektiluonteisesti, ja silti moni asiakas kuvailee, ettei pysty hoitamaan isoja kesätyöntekijämassoja laadukkaasti. Toisilla taas on haasteena kesätyöntekijöiden saaminen haastavan sijainnin tai tuntemattoman brändin ja puutteellisen julkikuvan vuoksi.
-
Myös eri prosessien rajapinnat, kuten hakijakokemus ja viestintä, laadukkaat kakkoshaastattelut sekä ehdokasviestintä ei-kiitosten jälkeen ovat pirstaloituneet yleensä HR:n, esihenkilöiden ja viestinnän vastuulle. Liian usein työntekijöiden kokemusta ei mitata eikä analysoida. Liian monessa organisaatiossa suhtaudutaan kesätyöntekijöihin niin, että heidän avulla oma henkilöstö saa pidettyä lomansa, mutta moni muu hyöty jää huomioimatta.
-
Miten teidän kesätyörekrytointi ja työnantajakuvan markkinointi on kytketty toisiinsa? Yksi tapa parantaa asemaa työmarkkinoilla on panostaa riittävän aikaisin halutun kohderyhmän mielikuviin ja tekoihin. Tämä ei onnistu, jos kesätyörekrytoinnin toimet jäävät hetken huumaksi halloweenin ja ystävänpäivän välillä. Kun toimenpiteet jakautuvat pidemmälle ajalle, jakautuvat myös kustannukset.
Kenelle organisaatiossa on hyötyä kesätyöosaamisen kokonaispalvelusta?
Työnantajakuvatyöstä vastaaville
- Kun yhdistätte saumattomasti rekrytointiprosessin ja -markkinoinnin datan, saatte konkreettista tietoa ja ymmärrystä jatkuvan parantamisen tueksi
- Pystytte tuottamaan kerralla enemmän ja laadukkaampia markkinointimateriaaleja pitkän aikavälin tarpeeseen
Ylimmälle johdolle
- Kehitätte organisaation kilpailukykyä ja houkuttelevuutta myös huomioimalla nuorten työntekijöiden ja kesätyöntekijöiden odotukset
- Varmistatte, että asiakaskokemus ja työntekijäkokemus kulkevat linjauksissanne käsi kädessä
- Kasvatatte tulevaisuuden asiantuntija, johtajia ja osaajia
HR-johtajille ja päälliköille
- Ymmärrä paremmin pitovoima- ja vetovoimatekijöitä
- Suunnittele ajoissa, miten erotutte rekrytointiprosesseissa ja ehdokasviestinnässä
- Viesti selkeämmin, ytimekkäämmin ja perustellusti teidän yrityksen ja työnantajuuden eduista ja houkuttimista
- Näytätte olevanne vastuullinen kesätyönantaja - myös teoissanne!
Esihenkilölle
- Varmistat, että osaajaprofiilit on selkeästi määritelty ja saatte sen osaamisen, mitä tarvitsette
- Kesätyörekrytointi on iso panostus muun arjen rinnalla ja haluatte varmistaa prosessin tehokkuuden
- Kun tarve iskee kesätyösesonkin ulkopuolella, tiedätte kenelle soitatte
- Kun mittaatte ja analysoitte kesätyöntekijöiden odotuksia ja kokemuksia, voitte kehittää toimianne