Skip to content

“Laita siitä avoimesta työpaikasta joku kiva postaus someen” – Tuloksekas rekrytointimarkkinointi vaatii digimarkkinoinnin osaamista

Kilpailu näkyvyydestä on kovaa. Avoimet paikat eivät täyty postaamalla yrityksen LinkedIniin, vaan orgaanisten postausten tukena on hyödynnettävä myös maksettua mainontaa. […]

Kilpailu näkyvyydestä on kovaa. Avoimet paikat eivät täyty postaamalla yrityksen LinkedIniin, vaan orgaanisten postausten tukena on hyödynnettävä myös maksettua mainontaa. Huippukiinnostava rooli ja timantiksi hiottu työpaikkailmoitus jäävät ilman potentiaalisia hakijoita, mikäli se ei päädy oikeiden ihmisten silmille.

Rekrytointimarkkinointiin pätee samat digimarkkinoinnin lainalaisuudet kuin asiakasmarkkinoitiinkin. Siinä missä tuloksekas asiakasmarkkinointikaan, ei rekrytointimarkkinoinnillakaan saada tuloksia aikaan ilman huolellista suunnittelua. Mikäli mainossisällöksi roiskaistaan mikä tahansa mainoskuva tekstillä ”Hae nyt” ja annetaan kampanjan raksuttaa työpaikkailmoituksen sulkemispäivään asti, jäävät tulokset todennäköisesti laihoiksi.

Tuloksekas rekrytointimarkkinointi tuo mahdollisimman paljon rooliin ja yritykseen sopivia hakijoita mukaan rekrytointiprosessiin. Lue alta Choicen näkemys kasvuhakkeroinnin keinojen hyödyntämisestä rekrymarkkinoinnissa onnistumiseen. 

Digitaalisen markkinoinnin ilo on, ettei markkinoijan tarvitse arvailla mainonnan toimivuutta. Data kertoo jo kampanjan aikana puhutteleeko mainos toivottua kohderyhmää.

 

Millainen on toimiva mainos ja miten sitä mitataan?

Tuloksekas kampanja lähtee toimivasta mainoskuvasta ja -viestistä, kohdennettuna oikealle yleisölle oikeissa kanavissa. Mainoskuvan ensisijainen tarkoitus on pysäyttää skrollaava sormi kesken potentiaalisen hakijan sometuksen. Mainostekstin on puolestaan puhuteltava kohderyhmää ja vakuutettava somettaja siirtymään pois syötteestään työpaikkailmoituksen pariin. Tuloksekas ja kustannustehokas rekrytointimarkkinointi lähteekin liikkeelle siitä, että oikeat ihmiset tunnistavat mainoksen viestin puhuttelevan juuri heitä.

Digitaalisen markkinoinnin ilo on, ettei markkinoijan tarvitse arvailla mainonnan toimivuutta. Data kertoo jo kampanjan aikana puhutteleeko mainos toivottua kohderyhmää. Mikäli mainoksesta klikkaillaan keskivertoa korkeammalla prosentilla lukemaan ilmoitusta, voimme todeta, että mainos herättää kiinnostusta. Se ei kuitenkaan vielä kerro puhuttelemmeko heitä, joita todella haluamme puhutella. Ymmärtääksemme puhuttelemmeko oikeaa kohderyhmää, tulee meidän seurata miten ihmiset käyttäytyvät itse työpaikkailmoituksella. Mikäli vierailijat poistuvat ilmoitukselta lähes heti sinne laskeuduttuaan, voimme päätellä, että mainoksen lupaus ja ilmoituksen sisältö eivät kohtaa. On siis tarpeen optimoida mainossisältöä, esimerkiksi muokkaamalla mainostekstiä.

On tavallista, että analytiikkaa tutkiessa huomaa mainoksen toimivan ja vierailijoiden olevan sitoutuneita ilmoituksen sisältöön, mutta he eivät silti konvertoidu hakijoiksi. Tällöin onkin hyvä tarkastella ilmoitustekstiä kriittisesti. Onko siinä riittävästi hakijan kannalta oleellista informaatiota? Joskus taas haaste on päinvastainen – hakijoita on paljon, mutta ne eivät ole rooliin tai yritykseen sopivia. Jotta markkinoija osaa tehdä oikeanlaisia optimointitoimenpiteitä, on tärkeää, että markkinoija ja rekrytoija ovat tiiviisti vuorovaikutuksessa haun aikana.

Lataa opas: Löydä oikea osaaja houkuttelevalla ilmoituksella

Onnistuminen vaatii jatkuvaa seurantaa ja reagointia

Tuloksekas rekrytointimarkkinointi vaatii siis tarkoin mietityn ja kohderyhmää puhuttelevan sisällön, seurantaa, optimointia ja vuorovaikutusta. Näiden toimenpiteiden avulla on todennäköistä onnistua löytämään juuri oikea osaaja ilmoitushaun avulla. Jos taas kampanja julkaistaan sisältöä miettimättä, ja annetaan pyöriä ilman toimenpiteitä ilmoituksen sulkeutumispäivään asti, on todennäköisyys oikean osaajan löytymiseen huomattavasti pienempi.

Me Choicella autamme asiakkaitamme onnistumaan rekrytoinneissaan tehokkaan digimarkkinoinnin avulla. Kohdennettu ja tuloksekas digimarkkinointi on aina osa meidän kautta toteutettua rekrytointitoimeksiantoa.

Kaipaatko apua oikeiden osaajien löytämiseen? Ota yhteyttä!


 

Ota yhteyttä

Ville-Mikko Korkka

CEO

Tutustu