Vinkit onnistuneeseen työpaikkailmoitukseen

Hakijakokemus / Moderni rekrytointi / Rekrytointimarkkinointi / Työnantajakuva

Jos työpaikkailmoituksissanne edelleen lupaillaan näköalapaikkaa, on hyvä hetki päivittää rekrytointiviestintä tähän päivään. Asetu hetkeksi hakijan saappaisiin ja mieti itse, mitä haluaisit tulevasta työpaikastasi ihan oikeasti tietää? Lue kirjoituksestamme tärkeimmät vinkit onnistuneeseen työpaikkailmoitukseen.  

Kerro olennaiset asiat

Voidakseen arvioida, onko hän oikeanlainen tyyppi tehtävään, työnhakija haluaa ennen kaikkea tietää, mitä hänen odotetaan työssään tekevän ja voisiko hän olla oikeanlainen henkilö tehtävään. Teillä yrityksen sisällä saattaa olla aivan selvää, mitä esimerkiksi “asiakaspalvelu” tarkoittaa, mutta muista, että eri yrityksissä se voi tarkoittaa hyvinkin eri asioita. Ulkopuolisella ei myöskään ole tiedossa minkälaisia etuja yrityksessänne on, missä toimipisteenne sijaitsevat ja voiko työtä tehdä etänä. 

Jos yrityksesi ei ole kaikille tuttu, kerro jo ilmoituksessa ytimekkäästi olennaisimmat asiat. On parempi, jos hakija ei joudu lähtemään ilmoituksestasi kesken lukemisen. Muista kertoa, mistä saa lisätietoja, ja tee yhteydenotto helposti. Jos ilmoituksen lukijalla on kysymys juuri nyt, häntä tuskin ilahduttaa kahden viikon päästä oleva soittoaika. Kerro myös miten rekrytointiprosessi tulee etenemään.

Potentiaalinen hakija saattaa ohittaa ilmoituksesi nopealla vilkaisulla, jos hän ei koe sitä itselleen suunnatuksi. Jos ilmoituksesi nähnyt jää empimään, oliko tehtävä häntä varten, olet luultavasti menettänyt hänet. 

Tee sisällöstä teidän näköisenne

Työpaikkailmoitus on usein hakijan ensikosketus yrityksenne kulttuuriin. Ilmoituksen pitää olla brändinne näköinen ja edustaa tapaanne toimia. Puhu yrityksenne äänensävyllä ja jos käytät kuvia tai videoita, valitse sellaisia, jotka kertovat teistä jotain olennaista. Ilmoituksen ei suinkaan tarvitse mennä millään tietyllä peruskaavalla. Esimerkiksi video tuotteestanne tai kuva tulevasta tiimistä voi olla hyvä lisä ilmoitukseen. Kuvapankkikuvat harvoin tuovat lisäarvoa. 

Valtaosa lukijoista näkee työpaikkailmoituksesi kännykällä, joten huomioi, että isot kuvat katkaisevat tekstin. Ilmoitusta kannattaa muutenkin testata arkisimulaattorissa: Herättääkö se kiinnostuksen, vaikka sitä selattaisiin yksikätisesti kännykästä toisella kädellä samalla muuta tehden? Syventääkö sisältösi kiinnostusta, niin että ilmoituksesi ei unohdu, vaikka arki keskeyttäisi lukemisen siltä erää?

Ylimitoitetut vaatimukset naurattavat vain meemeissä

Oletko sinäkin nähnyt meemin, jossa rekryilmoituksella haetaan latinaa äidinkielenään puhuvaa opettajaa? Tuttuja ovat myös vaatimukset viiden vuoden kokemuksesta teknologiassa, joka tuli markkinoille kaksi vuotta aiemmin. 

Tiedäthän, että ylimitoitetut vaatimukset karsivat hyviä hakijoita? Tutkitusti etenkin naiset jättävät helposti hakematta paikkaa, jos eivät täytä ilmoituksen vaatimuksia täydellisesti. Jopa “eduksi katsotaan” -otsikolla luetellut taidot saatetaan lukea sellaisiksi, jotka täytyy osata, joten kannattaa harkita niiden jättämistä haastattelussa keskusteltaviksi asioiksi. Anna tulevan työntekijäsi tiimiläisten lukea ilmoitus ja kertoa, vastaako se työarjen todellisuutta. Kysy heiltä, kauanko tarvittavien taitojen oppimiseen voi mennä ja päivitä kokemusvaatimuksiasi sen mukaan. Samalla voit pyytää kuvaavampia ilmaisuja “erinomaiset taidot” -tyyppisille kliseille, joiden täyttämistä hakijan on aina vaikea arvioida.

Ei kannata takertua epäolennaisiin vaatimuksiin, sillä jos työntekijän persoona ja motivaatio on kohdallaan, potentiaalia on periaatteessa rajattomasti. Koulutusvaatimuksien välttämättömyyttä kannattaa miettiä, etenkin jos hakijoiksi odotetaan sitä ikäluokkaa, jonka kouluvuosista on joka tapauksessa ainakin vuosikymmen aikaa. Koulutusvaatimusten sijaan kannattaakin miettiä omaa koulutustarjontaa. Millaista pääomaa työntekijöille voidaan tarjota? Mitä voidaan työn ohessa opettaa ja oppia? Työssä onnistumisen edellytysten sijaan mieti, voisitko kertoa mikä työssä tarjoaa onnistumisen kokemuksia? 

Valmis ilmoitus kannattaa aina lopuksi lukea kriittisin silmin ja tarkistaa vaatimusluettelo. Onhan hyötyjä enemmän kuin vaatimuksia?

Sukupuolittuneet ilmaisut karsivat erityisesti naisia

Sanavalinnoilla on aidosti merkitystä, kun halutaan hakijoita kaikista sukupuolista – ja tuskinpa on syytä, miksei haluttaisi. Esihenkilö-termi hymyilytti monia ensinäkemältä, mutta se vakiintui melko nopeasti yleiseen kielenkäyttöön vanhakantaisen esimiehen tilalle. Vastuullisessa työnantajuudessa tällaisilla asioilla on suuri merkitys, kun sukupuolien tasa-arvoa pyritään parantamaan. Ja lienee sanomattakin selvää, että liiketoiminta kukoistaa, kun tehtävissä on parhaat mahdolliset henkilöt – sukupuolesta riippumatta.

Myös adjektiiveihin kannattaa kiinnittää huomiota. TietoEVRY muutti taannoin ilmoituksessaan esimerkiksi pätevä-sanan tilalle asioista perillä olevan ja motivoitunut-sanan keskittyneeseen. Näillä ja vastaavilla muutoksilla naishakijoiden määrä nousi jopa 32 %. 

Kohtaa kohderyhmäsi

Työpaikkailmoitus voi olla pielessä kahdella tapaa: Sen sisältö voi olla heikko, tai ilmoitusta ei löydä kukaan. Tiesithän, että upeallakaan urasivulla eivät käy automaattisesti kuin he, jotka ovat pitkään haaveilleet työskentelemisestä yrityksessäsi? Verkkosivuanalytiikka kertoo sinulle, onko heitä riittävästi ainoaksi kohderyhmäksi. 

Työnhakijamarkkina on erittäin pirstoutunut. Työpaikkoja löytyy esimerkiksi Duunitorilta, Monsterista, Oikotieltä ja TE-palveluiden sivuilta. Vaikka työpaikkailmoituksesi olisi kuinka hyvä, väärä kanavavalinta saattaa jättää ison osan kohderyhmääsi ulkopuolelle. Useimmiten työpaikkoja kannattaa mainostaa edellä mainittujen kanavien ohella sosiaalisessa mediassa. Ilmoituksesta tulisi päästä suoraan oikeaan paikkaan urasivullanne.

Ja muuten, se näköalapaikka. Kohderyhmästä riippumatta kukaan ei tiedä mitä se tarkoittaa.

Jos epäilet, että rekrytointimarkkinointinne ei ole aivan tätä päivää, ota avuksesi moderni kumppani, joka ymmärtää niin liike-elämän tarpeet kuin hakijoiden mielenliikkeetkin.

Ota yhteyttä!

Tiinaleena Anttila

Business Director