Skip to content

IEBI auttaa ymmärtämään työntekijäkokemuksen nykytilaa ja kehityskohteita

Vahva työnantajabrändi syntyy sisäisen kokemuksen ja ulkoisen brändivision kohtauttamisesta. Choice kehitti työnantajabrändin sisäisen vahvuuden mittaamiseen IEB-indeksin (Internal Employer Brand Index).

Työnantajabrändin sisäisen vahvuuden mittaamiseen on olemassa monenlaisia työkaluja. Perinteiset työtyytyväisyyskyselyt eivät ole suunniteltu työnantajabrändin kehittämisen tarpeisiin, ja niiden rinnalle on kehittynyt monenlaisia lisäosia ja laajennuksia. Suurin osa työtyytyväisyys- tai henkilöstökyselyistä keskittyy työhyvinvointiin, työilmapiiriin ja johtamiseen.

Asiakkailla on tarve ymmärtää syvällisesti työntekijöiden kokemuksia ja saada heidän ääni kuuluviin osana työnantajakuvan kehittämistä sekä linkittyen asiakaskokemukseen.

Choice Talents & Brands on kehittänyt yhteistyössä asiakkaidensa kanssa Internal Employer Brand Index (IEBI) -palvelun ja siihen liittyvän kehitys- ja valmennuskokonaisuuden. IEB-indeksissä työnantajabrändin vahvuutta arvioidaan sisäisestä näkökulmasta 16 keskeisen vaikuttavan attribuutin keinoin. IEBI:n avulla yritykset voivat ymmärtää syvällisemmin työntekijöidensä tarpeita ja odotuksia sekä peilata niitä työnantajan vetovoima- ja pitovoimatekijöihin sekä pois työntäviin tekijöihin ja kehityskohteisiin.

IEBI:stä saa laajan näkökulman työntekijäkokemuksen kehittämiseen

IEBI eroaa perinteisistä työtyytyväisyyskyselyistä sisällöllisellä kattavuudella sekä laadullisella raportoinnilla, johon sisältyy myös kehityskokonaisuuksien suositukset. Se sisältää työhyvinvoinnin osa-alueiden lisäksi monia muita työntekijäkokemukseen ja ulkoisiin kilpailutekijöihin liittyviä teemoja. Näitä ovat mm. diversiteetti, vastuullisuus, maine, muutos ja vakaus, teknologia ja innovaatiot sekä työn merkityksellisyys.

Osa-alueet auttavat yrityksiä hahmottamaan kokonaisuuksia, jotka eivät suoraan liity työtyytyväisyyteen, mutta vaikuttavat silti merkittävästi työntekijäkokemukseen sekä organisaation suorituskykyyn ja kilpailukykyyn.

Johtamalla ja kehittämällä työntekijäkokemusta edistät organisaation menestystä

Työnantajabrändi ei ole markkinointikikka, vaan liiketoiminnan strateginen osa-alue, joka vaikuttaa menestykseen ja on osa yrityksen kokonaisbrändiä. Kun organisaatiossa panostetaan työntekijäkokemuksen johtamiseen ja kehittämiseen, se vahvistaa yrityskulttuuria, parantaa työilmapiiriä ja luo entistä houkuttelevamman työympäristön.

Tämä edistää menestystä ja kasvua pitkällä aikavälillä, koska hyvinvoivassa yhteisössä viihdytään, innostutaan ja kehitetään uutta. IEBI:n avulla yritys voi seurata kehitystä pitkällä aikavälillä, tunnistaa vahvuutensa ja heikkoutensa sekä reagoida muutoksiin. 

 

Työntekijäkokemuksen johtaminen IEBI:n avulla edistää strategista kehitystä ja kilpailukyvyn kasvua. Myös tutkimukset ovat osoittaneet, että positiivinen ja johdettu työntekijäkokemus vaikuttaa positiivisesti myös yrityksen taloudellisten mittareiden kehittymisen(Gallup).*

Miten IEBI ja dialogi kulkevat käsi kädessä? 

Sopiva johtaminen ja esihenkilötyö ovat avainasemassa positiivisen työntekijäkokemuksen luomisessa. Ne vaikuttavat suoraan työtyytyväisyyteen, sitoutumiseen ja tuottavuuteen. IEBI-kysely sisältää osa-alueet johtamiselle ja esihenkilötyölle ja sen avulla saat ymmärrystä, miten työntekijät kokevat yrityksen johtamisen ja lähiesihenkilötyön. Tiedon avulla yritys voi suunnitella toimenpiteitä, jotka auttavat muun muassa vahvistamaan johtamiskulttuuria ja parantamaan esihenkilöiden toimintaa, mikä johtaa entistä parempaan työntekijäkokemukseen ja lopulta organisaation kilpailukyvyn paranemiseen. 

IEB-kysely toimii käytännöllisenä lähtötilanteen arviointina työntekijäkokemuksen mittaamisessa. Se antaa yritykselle numeeriset arviot kilpailutekijöistä ja kehityskohteista henkilöstön kokemuksiin perustuen. 

Raportin tulokset auttavat johtoa priorisoimaan toimet työnantajabrändin vahvistamiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Meillä on monta mainiota esimerkkiä siitä, miten IEB-data on auttanut sekä budjetoinnissa että juuri oikeiden palveluiden ostamisessa!

Vaikka analyysi antaa kattavan yleiskuvan, tiedon syventäminen tapahtuu usein erillisen dialogin kautta. Dialogilla tarkoitetaan kahden tai useamman henkilön välistä vuoropuhelua, jonka keskeinen tavoite on keskinäisen ymmärryksen syventäminen eri näkökulmien ja kokemusten kautta. Tavoitteena ei niinkään ole asioiden ratkaiseminen tai toisten vakuuttaminen, vaan dialogi itseessään on arvokasta joko Choicen asiantuntijoidene tai kumppanimme Kasvussa Oy:n kanssa yhteistyössä.

IEBI:n tulosten pohjalta on luontevaa käynnistää keskusteluja ja työstöjä työyhteisössä. Kun johto on saanut arvokasta ymmärrystä ja näkemyksen IEBI-raportista, voidaan organisaatiossa keskustella avoimesti kehityskohteista sekä suunnitella yhdessä konkreettisia toimenpiteitä. Dialogin avulla vahvistetaan yrityksen kulttuuria, parannetaan työilmapiiriä sekä luodaan houkutteleva ja arvostava työyhteisö, johon kuulumisesta voi olla ylpeä. Tällainen jatkuva kehitystyö auttaa yritystä menestymään pitkällä aikavälillä. 

Ymmärrä, älä arvaa! 

Usein työntekijäkokemuksen kehittämisen kompastuskivi on, että johto uskoo tietävänsä, mikä työntekijäkokemuksen tila on, mutta usein todellinen ymmärrys puuttuu tai pintapuoleinen. Myös ulkoisia työnantajakuvan kehittämistoimia ja -investointeja saatetaan tehdä oletusten pohjalta. Työntekijäkokemuksen kehittäminen hautautuu usein muiden kiireiden alle, koska prioriteetit ovat epäselvät ja ymmärrys työntekijäkokemuksen vaikutuksesta yrityksen menestykseen on puutteellinen. Kehittäminen on vaikeaa ja rönsyilee, mikäli nykytilaymmärrys on puutteellinen.  Kysyminen, kuunteleminen ja aito dialogi tutkimisen rinnalla ovat erittäin oleellisia asioita kehittämisessä.

Työntekijäkokemuksen muotoutumiseen vaikuttaa aivan jokainen, mutta johtavassa roolissa sekä työnantajan edustajan roolissa olevien tulee näyttää esimerkkiä!

 

Ota yhteyttä

Hanna Korpela

Hanna Korpela

Hanna on työelämän ja projektien rautainen ammattilainen, jolla on pitkä kokemus palvelutuotannosta ja operatiivisen toiminnan johtamisesta in-house -rooleissa ja palveluorganisaatiossa. Hanna on myös rekrytoinut myynnin ja markkinoinnin alalle sekä vastannut henkilöstön koulutuksista ja kehittämisestä.

LinkedInissä