Skip to content

Onnistunut työnantajabrändi ei ole virheetön – kilpaurheilijan oppeja työnantajabrändistä

Työnantajabrändiä on vaikea rakentaa, jos pelkää virheitä. Employer Branding asiantuntijamme Essi Salosen mukaan moni asia brändin rakentamisessa muistuttaa kilpaurheilusta. Tärkein […]

Työnantajabrändiä on vaikea rakentaa, jos pelkää virheitä. Employer Branding asiantuntijamme Essi Salosen mukaan moni asia brändin rakentamisessa muistuttaa kilpaurheilusta. Tärkein oppi futsalia pelaavan Essin uralla niin kilpaurheilussa kuin työssäkin on ollut se, että epäonnistumisten puute ei voi olla uraa määrittävä tavoite.

Niin kauan kuin muistan, omaa elämää on määrittänyt kilpaurheilu – viikonloppujen tärkein asia on ollut se, tekeekö oma joukkue enemmän maaleja kuin vastustaja. Samasta asiasta on tavallaan kyse myös työnantajabrändin rakentamisessa. Haluamme luoda brändejä, jotka ovat vahvempia kuin vastustajilla eli tässä tapauksessa muilla alan kilpailijoilla. 

Ollessani itse nuori urheilija, painin usein itseluottamusongelmien kanssa. Arvotin omaa suoriutumistani kentällä ennen kaikkea sen kautta, paljonko tein virheitä kentällä. Kun vastustaja ei ohittanut minua kertaakaan pelin aikana enkä menettänyt palloa kertaakaan, olin mielestäni pelannut hyvin. Toisin sanoen minulle riitti se, että en erottunut negatiivisessa valossa. Kunhan kenenkään mieleen ei jäänyt yhtään epäonnistumistani, kaikki oli hyvin. 

Samaan tapaan moni lähtee rakentamaan työnantajabrändiään. Lähdetään tavoittelemaan hyvää työntajabrändiä, vaikka hyvä on vain huonon puutetta. Huonon puute ei vielä tee mistään vahvaa, erottuvaa vai vaikuttavaa – ei urheilijasta eikä työnantajabrändistä. 

Hyvä on vain huonon puutetta.

Nyt hieman kokeneempana urheilijana ajattelen toisin. Haluan tehdä kentällä oikeita asioita: haluan haastaa vastustajia, liikkua paljon ja tehdä erilaisia ratkaisuja. Kokeilen myös silloin, kun en ole varma onnistunko. En enää määrittele onnistumista sen kautta, paljonko teen virheitä. Sillä ei ole väliä vaikka en menettäisi palloa kertaakaan, jos en myöskään omalla toiminnallani tee vaikutusta peliin. After all, sitähän varten kentällä ollaan?

Vaikka vaikutuksen aikaansaaminen saattaa kuulostaa itsestäänselvältä tavoitteelta, se usein unohdetaan. Harva lopulta työnantajabrändin rakennusta aloittaessaan pysähtyy kysymään itseltään, mitä oikeastaan haluan tällä työllä saavuttaa? 

Tässä muutama kilpaurheilusta opittu vinkki työnantajabrändin rakentamiseen:

1. Pohdi, millaisen vaikutuksen haluat saavuttaa. Pysähdy miettimään, miksi teet tätä. Tuskin vain siksi, että haluat vahvan työnantajabrändin? Mikä on se missio, mikä kannustaa sinua eteenpäin? Tuskin lähdet kentälle vain suoriutumaan.

2. Hyvä ei ole tavoite, vaan huonon puutetta. Muista mitata brändisi arvoa valideilla mittareilla. Voit miettiä, saatko aikaan haluamaasi vaikutusta, erottuuko brändisi kilpailijoista tai millaisen muistijäljen se jättää. Älä turhaan käytä aikaasi sen
miettimiseen, onko se hyvä. Huonon puute ei tee sinusta tai brändistäsi erityistä.

3. Virheettömyys ei ole mahdollisuus, vaan uhka. Jos et tee ollenkaan virheitä, olet pelannut safetyä – ja sillä ei voiteta kovia pelejä. Tottakai voit silloin tällöin pelaamalla varman päälle voittaa heikomman vastustajan, mutta haluatko tosiaan tyytyä keskikastiin? Tee rohkeasti, kokeile ja epäonnistu.

Heräsikö kysyttävää tai kaipaatko apua rekrytointi- tai työnantajakuvamarkkinoinnissa? Ota yhteyttä!

Iloisin terveisin

Essi Salonen

Specialist, Employer Branding & Communication

Kaipaatko apua rekrytointiin tai työnantajakuvanne kehittämiseen? Ota yhteyttä!

Jätäthän yhteistietosi lomakkeella ja otamme sinuun yhteyttää viimeistään kahden arkipäivän sisällä. 

Ota yhteyttä

Ville-Mikko Korkka

CEO

Tutustu