Skip to content

Rakennusalan ohjelmistotalo rekrytoi myyntijohtajan ja kasvatti osaajaymmärrystä

Choicen kilpailuetuja suorahakuprojektissa olivat nopea aloitus, läpinäkyvä hinnoittelu, laadukas ehdokasprosessi ja -viestintä sekä linjakas projektijohto.

Nordic BIM Group on rakennusalan älykkäisiin ohjelmistoratkaisuihin erikoistunut yritys. Choicen asiakas Nordic BIM Groupista tuli vuonna 2021, kun silloinen COO päätti aloittaa rekrytoinnin myyntijohtajan rooliin. Aikapaine oli jo olemassa, kun yhteistyöneuvottelut aloitettiin.

Lisäksi asiakas oli yleisesti tunnistanut, että rekrytointi tulisi olemaan haastava. Kokeneet osaajat työskentelivät pääkilpailijoilla sekä kumppaneilla, ja monen työtilanne oli mainio ja sitoutuminen nykyiseen työnantajaan korkea. Kokeneita ammattilaisia tiedostettiin olevan haastava tavoittaa työpaikkailmoittelulla, saatika aktivoida keskusteluun työpaikan vaihtamisesta pelkän mainonnan keinoin. Koska hakuprosessista ei haluttu viestiä myöskään julkisesti ulospäin projektin alkuvaiheessa, valikoitui hakustrategiaksi suorahaku. Suorahausta käytetään myös nimitystä hiljainen haku tai ei julkinen haku. 

Asiakas oli positiivisesti yllättänyt 100% läpinäkyvästä hinnoittelumallista, jossa sekä rekrytointi-ja suorahakutyön osuus, soveltuvuusarvioinnin kustannukset sekä muut hankinnat eriteltiin jo tarjouksessa ja raportoitiin vielä erikseen palvelun päätöspalaverissa. Suorahaun hinta perustuu Choicella pääasiassa työmääräarvioon vastaavista projekteista viimeisen 6 vuoden ajalta, työn laskennalliseen tuntihintaan sekä soveltuvuusarvioinnin ja median kustannuksiin, jotka kaikki eritellään asiakkaalle jo tarjouksessa. Yllätys- tai piilokuluja ei luonnollisesti ole. Mikäli asiakkaalla on Choicen kanssa puitesopimus, huomioidaan hinnoittelussa myös yhteistyön kokonaisvolyymi ja muiden palveluiden, kuten Employer Branding -palvelun ja Employee Experience -palveluiden käytön laajuus.

Asiakas kertoi saaneensa Choicen avulla paitsi huipputyypin myös tärkeää, strukturoitua dataa kohderyhmän preferensseistä sekä yhtiön vetovoima- ja houkuttelutekijöistä työmarkkinoilla heille olennaisissa kohderyhmissä. Myös projektin aloitusnopeus yllätti asiakkaan positivisesti, sillä kontaktointi alkoi kolmantena päivänä siitä, kun asiakas oli hyväksynyt lähestymisviestit ja kontaktointilista oli hyväksytty. Asiakasta lainaten: rekrytointiprojektin aloitus nopeutui lähes tuplasti siitä, mihin olimme tottuneet ja lisäksi saimme puolet enemmän valideja ehdokkaita, kuin mitä asetimme tavoitteeksi sisäisesti.  

Saimme Choicen kanssa yhteistyössä paljon enemmän, kuin mitä osasimme odottaa! Ensinnäkin projektin startti oli tuplasti nopeampi, kuin mihin olimme tottuneet aiemmin. 

Rekrytointipalvelu ja suorahaku Choice HR

Prosessi alkaa tarpeen ja osaajamarkkinan kartoituksesta

Asiakkaamme toimii tietomallinnuksen parissa, ja halutun profiilin omaavia osaajia on melko suppea kohderyhmä tarjolla. Nordic BIM Group etsi myyntijohtajaa kiinteistönjohtamisen liiketoiminta-alueelle ja sen alueen softaan liittyviin palveluihin. Tarve oli jo kokenut senior-tason osaaja tietyillä teknisillä osaamisilla sekä vahvalla kokemuksella sekä uusien asiakkaiden voittamisesta että asiakassuhteiden johtamisesta. 

Ensimmäiseksi koostimme asiakkaalle listan potentiaalisista henkilöistä LinkedIn:n ja omien tietokantojemme perusteella. Julkista ilmoitusta rekrytointiin ei voitu tehdä, vaan ehdokkaita lähestyttiin suorakontaktoinnilla. COO:n mukaan ulkopuolinen apu ja rekrytoinnin ulkoistaminen kumppanille oli päivänselvä valinta alusta alkaen.

Kyseessä on meille suhteellisen raskas prosessi, jossa mielellämme annoimme Suomen parhaiten rekrytoinnin ammattilaisten tehdä hommat!

Prosessin alkupalaverissa kerrattiin ja tarkennettiin Nordic BIM Groupin tarve, ja listattiin olennaiset kompetenssit, kulttuuriset tekijät sekä yhtiön aidot vetovoima- ja houkuttelutekijät kohderyhmässä. Myös muutama nimi nousi heti esille, ketä toivottiin lähestyttävän Choicen puolelta. 

Choicella oli vahva halu ja osaaminen viedä prosessia eteenpäin, ja omalla sitoutuneisuudellaan he tekivät hankkeesta erittäin tehokkaan!

Erityisen tyytyväinen asiakas oli sujuvaan viestintään sekä asiakasorganisaation suuntaan että ehdokkaille. Viestintä oli avointa, reilua, ja palveluhenkistä, ja Choice antoi meille tärkeitä vinkkejä myös kakkoshaastatteluihin sekä soveltuvuusarviointien tarjoamaan lisähyötyyn valintapäätöksessä. Myös ehdokkaat antoivat positiivista palautetta rekrytointiprosessin viestinnän läpinäkyvyydestä. Myös ei kiitos -viestin tarjoilleen ehdokkaiden toiveita kunnioitettiin läpi prosessin. Choicen tiimin jämäkkyys ja itsevarmuus auttoi meidän omaakin porukkaa aktivoitumaan juuri silloin, kun sitä eniten tarvittiin. Haastattelut saatiin linjakkaasti sovittua kalenteriin ja meidän oli vaivaton vertailla mainioita ehdokkaita osaamisvaatimuksiimme prosessin loppupuolella, sillä koko osaamisprofiili oli tehty huolellisesti. Rekrytoinnin haastatteluvaiheeseen asiakkaan kanssa löytyi useampikin sopiva ehdokas hyvin nopealla aikataululla, mikä oli meille positiivinen yllätys! 

Olimme itse ohittaneet muutaman ehdokkaan paperien perusteella, mutta Choice haastoi meitä ja nosti esille muutaman todella motivoituneen ja osaavan henkilön. Näitä asioita emme nähneet CV:stä.

Välitön lisäarvo, jonka Nordic BIM Group koki prosessista saavansa säästyneiden omien resurssien lisäksi, oli lisääntynyt ymmärrys alan osaajamarkkinasta. Asiakkaan mukaan oli itsestäänselvää, että kun vastaava projekti tulee uudelleen eteen, on Choice kumppanivalinta myös silloin. Choicen keräämä ja analysoima ehdokkailta saatu palaute ja data Nordic BIM Groupin työnantajakuvasta Suomessa oli todella arvokasta tietoa yhtiön osaajastrategian pohjaksi. välittömästi mitä olemme hakemassa ja mikä on markkinatilanne sekä -arvo osaajien keskuudessa. Ei mennyt pitkään, kun Nordic BIM Group aloitti uuden rekrytointiprojektin Choicen kanssa. Myös uusi halu startattiin Choicen tapaan nopeasti ja tehokkaasti! 

👇

Varaa alta maksuton sparri asiantuntijamme kanssa, mikäli sinulla on akuutti henkilöstötarve tai haluat kehittää työnantajakuvaanne strategisesti. 

Ota yhteyttä

Outi Ahorinta

Outi Ahorinta

Outi on kokenut rekrytoija ja suorahaun ammattilainen, joka saa positiivista palautetta sekä kandeilta että asiakkailta. Hän uskoo yhteistyöhön, minkä keskiössä on asiakkaan ja ehdokkaan kohtauttaminen. Outille tärkeitä teemoja ovat ehdokaskokemus ja asiakkaan tarpeita vastaava hakuprosessi.

LinkedInissä