02.02.2025

Teollisuusalan organisaatio kehittää työntekijäkokemusta IEB-indeksin avulla
IEB-kysely ja analyysi auttoivat teollisuusalan asiakasta kartoittamaan työntekijäkokemuksen nykytilaa sekä ymmärtämään aitoja vahvuuksia ja kehityskohteita. Tulokset auttavat työkulttuurin muovaamisessa tukien myös ulkoista työnantajakuvatyötä.
Tiedä, älä arvaa!
Asiakkaamme toimii hydrauliikka-alalla ollen arvostettu ja perinteikäs yritys jo sukupolvien ajan. Muutos on heillä arkipäivää, sillä liiketoiminta kasvaa ja kehittyy. Jatkuva uudistukset ovat välttämättömiä mutta myös vaativat paljon sekä henkilöstöltä että johdolta. Digitalisoituminen on tuonut tuotekehitykseen uusia mahdollisuuksia ja vaatinut uuden osaamisen tunnistamista sekä osaajien houkuttelua ja rekrytointia. IEB:n avulla lähdettiin arvioimaan työntekijöiden kokemusta organisaatiosta työnantajana.
Teollisuusalan asiakastamme kiinnosti ymmärtää erityisesti, miten oma henkilöstö kokee heidät työnantajana juuri tällä hetkellä, kun:
- Strategiaa on päivitetty hiljattain kansainvälisen kaupan lisääntyessä ja taloudellisten aikojen haastaessa tuotantomalleja
- Työtä ja rooleja on muotoiltu runsaasti eri henkilösryhmissä
- Uusia järjestelmiä on otettu käyttöön kaikilla osa-alueilla
- Osa kehityshankkeista on lanseerattu ja sitten vedetty takaisin
- Vientikauppa on kasvanut merkittävästi ja vaatinut osaamisen päivittämistä sekä uusien taitojen omaksumista
- Johtamista on muotoiltu ja päivitetty sekä pyritty standardoimaan ja laadullistamaan
- Yhtiön pitovoimatekijöitä on päivitetty
Emme olisi uskoneet, että yhdellä hyvin suunnitellulla henkilöstön IEB-kyselyllä saavutetaan yli 87 % vastausaste. IEB-kyselyn tulokset antoivat kattavan ymmärryksen siitä, mihin suuntaan meidän tulisi työntekijäkokemusta kehittää ja millä osa-alueilla. - Asiakkaan edustaja, IEB-kyselyn omistaja
IEB-kyselystä saatava IEB-indeksi tarjoaa konkreettisen kiteytyksen siihen, miten organisaatiolla menee työntekijöiden kokemuksen näkökulmasta. Täydellistä organisaatiota ei koskaan olekaan, mutta se omien vahvuuksien ja kehityskohteiden ymmärtäminen auttaa yleensä eteenpäin konkreettisten investointien ja toimenpiteiden päättämiseksi.
Ymmärryksen ja näkemyksen muodostaminen ei voi perustua pelkästään johtotiimin tai henkilöstön edustuksen tai HR:n näkemykseen. IEB onkin erittäin hyödyllinen työkalu mille tahansa organisaatiolle, jossa haetaan dataan pohjautuvaa kokonaisnäkemystä työntekijäkokemuksesta, mitä peilataan myös vahvasti liiketoimintaan ja strategiaan. Myös vuosittaiset vertailuluvut ovat usein asiakkaille kiinnostavia.
Aluksi tarvitaan perusteltu ja konkreettinen ymmärrys siitä, miten asiat ovat tällä hetkellä, jotta niitä voidaan kehittää. Myös vaikutuksia pitää pystyä mittaamaan, mihin IEB-indeksiluku kehitys tarjoaa yksinkertaisen ratkaisun, kertoo Choicen asiantuntija Hanna Korpela.
Palvelut, jotka toteutimme:
- Nykytilan analyysi ja tavoitteiden määrittely IEB-hankkeelle
- Viestintäsuunnitelma ja -materiaalit henkilöstölle
- Yhteyshenkilön ohjaistus IEB-projektin toteutuksiin
- IEB-indeksin toteutus online-kyselynä ja tulosten analyysi
- Raportin läpikäynti ja perustelut
Tyypillisesti seuraavat konkeettiset vaiheet IEB-analyysin tulosten esittelyn jälkeen ovat tarkennettu kehityssuunnitelma ja toimenpide-ehdotukset seäk toimenpiteiden roolitusten keskusteleminen kumppanin kanssa.
Buukkaa tästä maksuton sparri työntekijäkokemuksen asiantuntijamme kanssa ja vedämme mielellämme demon IEB-kyselyn ja -analyysin toteutuksesta sekä raportoinnista.